Gaming Innovation Group säljer B2C-tillgångar till Betsson

Betsson Gaming Innovation Group Betting
Gaming Innovation Group säljer B2C-tillgångar till Betsson

Finwire / Breakit

Gaming Innovation Group kommer att sälja sina business-to-consumer-tillgångar till Betsson för 31 miljoner euro, motsvarande 325 miljoner kronor.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Varumärken som ingår är bland annat Rizk, Guts, Kaboo och Thrills.

Köpeskillingen består av 22,3 miljoner euro i kontanter och en förbetald plattformsavgift på 8,7 miljoner euro.

Gaming Innovation tänker använda likviden till att återbetala sina obligationer på 300 miljoner kronor för 2017-2020.

Gaming Innovation skriver också att Betsson kommer att hålla varumärkena igång på bolagets plattform i minst 30 månader och betala en premium plattformsavgift för de första 24 månaderna. Det gör att storleken på transaktionens totala värde är förväntat att landa på cirka 50 miljoner euro.

Vidare presenterar Gaming Innovation också sina helårssiffror för intäkter och ebitda på 123 miljoner euro (29,4 miljoner i Q4) respektive 14,1 miljoner euro (4,8 miljoner i Q4).

Rensat för de sålda B2C-tillgångarna spås intäkterna och ebitda för 2020 landa på 70-75 miljoner euro respektive 14-17 miljoner euro.

Betsson bekräftar nu också affären. Företaget skriver att man kommer att lansera varumärket Rizk inom kort under licenser i Spanien och Kroatien. Intäkterna i den förvärvade verksamheten uppgick till 77 miljoner euro med ett rörelseresultat, ebit, om 7,6 miljoner euro.

Läs fler artiklar
LÄS MER