Sök

Facebook-ägda chattappen Whatsapp skrotar betalmodellen

WhatsappMeta

Foto: Patrick Sison/TT.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Meddelandeappen Whatsapp ändrar om sin affärsmodellen. Betalmodellen slopas till förmån för verktyg som ska koppla ihop varumärken och användare.

Beslutet tillkännagavs av företagets medgrundare och vd, Jan Koum, under DLD-konferensen (digital life design) i München på måndagen, uppger Financial Times (betalvägg).

Istället för att låta de 900 miljoner användarna betala 99 cent i årlig avgift för appen har Whatsapp en ny idé. Planen är att utveckla verktyg som företag kan använda för att komma i kontakt med konsumenter.

Jan Koum gav inte några vidare detaljer men tillade att ingenjörerna som arbetar med Whatsapp ännu inte har “skrivit en enda rad kod” för att utveckla de här nya tjänsterna.

Sedan två år tillbaka ägs Whatsapp av Facebook men drivs självständigt av grundarna Jan Koum och Brian Acton.

Läs mer