Sök

Ljuv musik för Happy Plugs – vänder negativa trenden

Happy PlugsMusik

Tobias Ekman. Foto: happyplugs

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Glada nyheter från svenska hörlursbolaget.

Svenska Happy Plugs, som främst förknippas med sina färgglada hörlurar, började att få det kämpigt för några år sedan. Tillväxten hackade och bolaget valde att genomföra flera organisatoriska förändringar för att komma på fötter igen. Det handlade bland annat om ökade satsningar på trådlösa hörlurar och för snart två år sedan klev medgrundaren Tobias Ekman in som vd. 

Något som verkar gett resultat. 

Nu kan Happy Plugs visa upp sina bästa siffror någonsin med en omsättning på 155 miljoner kronor under förra året, rapporterar Di Digital. Det är att jämföra med omsättningen på 89 miljoner kronor året innan. Bolaget visar samtidigt upp ett positivt resultat på 15 miljoner kronor Ebitda (före skatter och avskrivningar). 

Har gjort kostymen mindre

Tobias Ekman säger att siffrorna är ett resultat av effektiviserade processer inom logistik och sälj. 

”När jag kom in kändes det som att kostymen var lite för stor. Mitt mål blev tidigt att hitta och utveckla det vi är bra på. Det vill säga hörlurar, mode, design och att nå vår kvinnliga målgrupp”, säger Tobias Ekman till Di Digital. 

Konkurrensen inom hörlurar, inte minst segmentet trådlöst, är stenhårt. På marknaden finns storspelare som Apple och svenska Zound Industries (som nyligen sparkade sin vd Pernilla Ekman och sköt upp sina börsplaner). 

”Det viktiga även framöver är att du har en nisch. Gör du bara hörlurar, ja, då är du en av många. Vi har vår design, vår paketering och för målgruppen en intressant prisbild”, säger Tobias Ekman.

Läs mer