Sök

Nedskärningar hos Nelly – 25 tjänster försvinner

Nellyehandel

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Gör sig av med drygt 10 procent av personalen.

Nelly är Qliro-koncernens modehandlare på nätet och ett av Sveriges största e-handelsbolag.

Sedan sommaren 2018 drivs Nelly som ett separat bolag. 

Nu står det klart att bolaget gör sig av med 25 tjänster, av totalt 200. Det uppger bolaget i ett pressmeddelande. 

Skälet är att bolaget ska säkerställa “rätt grund för lönsam tillväxt”.

Sparpaketet innebär att Nelly koncentrerar verksamheten på den nordiska marknaden. Utanför Norden kommer bolaget att minska de egna försäljningsinsatserna och istället driva försäljningen i andra kanaler.

Lagernivåerna ska minskas och tjänstemannaorganisationen ska alltså kapas med 25 tjänster. 

“Nu fokuserar vi verksamheten på Norden och effektiviserar organisationen. Det är naturligtvis tråkigt att vissa medarbetare får lämna oss, men en anpassning av organisationen är nödvändig för att skapa rätt grund för lönsam tillväxt”, säger Marcus Lindqvist, vd på Qliro Group, i ett uttalande. 

Qliro har tidigare uppgett att planen är att börsnotera Nelly under första halvåret 2020. Det har under flera år ryktats om både börsnotering eller ett eventuellt uppköp av bolaget. 

I oktober hoppade bolagets förra vd Anna Ullman Sersé av. Samtidigt redovisade bolaget ett minskat rörelseresultat för tredje kvartalet 2019, från 19 miljoner kronor till 0,5 miljoner. Omsättningen ökade under samma period med 7 procent till 330 miljoner konor. 

Läs mer