Se upp Ikea - här kommer Furniturebox med 140 procents tillväxt

Breakit - Se upp Ikea - här kommer Furniturebox med 140 procents tillväxt
FREDRIK SANDBERG / TT
Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

Den svenska möbelsajten Furniturebox mer än dubblade sin omsättning under 2014 till 200 Mkr. “Det ser ut att växa i samma takt under 2015”, säger vd:n Anders Wallstedt.

Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

Sedan 2012 har Furniturebox fokuserat helt på nätförsäljning. Det verkar vara ett lyckat koncept. Mellan 2012 och 2013 ökade bolagets omsättning från 5 till 80 miljoner - en utveckling som fortsatt under 2014 då försäljningen steg 140 procent till 200 miljoner.

Anders Wallstedt är vd för Furniturebox. Han säger att företaget växer explosionsartat även i år.

“Vi har mycket god tillväxt och lönsamhet och det ser ut att fortsätta i samma takt under 2015”, säger han.

2013 var resultatet 3,6 miljoner kronor. Det landade enligt Anders Wallstedt betyder högre 2014.

"Men jag vill inte fokusera på siffror. Det är affärsmodellen som är det viktiga", säger Anders Wallstedt.

Företaget startades 2006 och hade då försäljning både på nätet och i butik. 2012 gjorde bolaget en nystart med nytt sortiment, organisation och försäljning enbart på nätet.

"Vi började fokusera på kundservice. Vi utökade vår kundtjänst med mycket personal och såg till att bli bäst på bemötande, ha bäst bilder, bäst leveransvillkor och bra produkter", säger Anders Wallstedt.

I november började företagets internationella satsning när det lanserade en tysk version av sin hemsida. Anders Wallstedt säger sig vara nöjd med hur det går i Tyskland.

"Vi följer planen", säger han.

Förklaringen till framgången tror Anders Wallstedt beror på att Furniturebox har lyckats visa upp utbudet på ett sätt som tilltalar konsumenten.

“Vi har hittat rätt prispunkt och varit bra på att med text och bilder presentera möblerna”, säger han.

En stor utmaning med att sälja möbler på nätet är att kunderna inte kan ta på eller provsitta varorna.

“Det är den största barriären. Folk vill gärna klämma och känna på möblerna innan de köper dem”, säger Anders Wallstedt.

Han berättar att företaget har kommit runt det problemet genom att lägga upp bilder och filmer på möblerna från olika vinklar, perspektiv och platser.

“Vi vill att kunderna ska ha tillräckligt mycket information om varan för att kunna köpa den.”

Men det verkar inte räcka. Om ett par dagar inviger företaget ett nytt showroom i Barkarby utanför Stockholm där kunder kan gå in och se möblerna på nära håll.

“Det är som en extra service för våra kunder. Det har också att göra med trovärdighet. Vi vill ha en plats där de kan komma in och träffa oss och se att vi inte bara sitter bakom en skärm”, säger Anders Wallstedt.

Huvudägare i Furniturebox är entreprenören Felix Kvick som kom in som delägare 2012 i samband med strategiskiftet. Med som delägare finns tidigare ägaren Roger Mattisson och Karl-Erik von Bahr.

I Stockholm finns huvudkontoret med 50 anställda. Bolaget har också ett stort lager i småländska Lammhult som Furniturebox hyr av det börsnoterade fastighetsbolaget Corem Property.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel