Sök

Nya H&M-vd:n Helena Helmersson öppnar för minskad produktion

H&Me-handelretail

Helena Helmersson, vd på H&M. Foto: TT

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

H&M:s nya vd Helena Helmersson öppnar för att minska klädproduktionen och letar efter mer cirkulära inkomstkällor. Det säger hon till Breakits reporter.

Att H&M:s nya vd heter Helena Helmersson är en tydligt signal från bolaget om att de tar hållbarhetsarbetet på allvar. Helena Helmersson har jobbat på H&M i över 20 år, bland annat som hållbarhetschef.

Hon ser ingen motsättning i att leda ett växande modeföretag som vinner på att konsumtionen ökar och samtidigt jobba hårt för en mer hållbar värld.

“Jag ser det inte som en paradox utan en del i varför jag vill ta det här ansvaret är för att jag ser att vi leder utvecklingen mot att gå mot en mer hållbar modeindustri och det är en absolut nödvändighet”, säger hon till Breakit.

Vill satsa på hållbara material – och minska lagren

Helena Helmersson säger att H&M-gruppen konstant jobbar med att uppdatera sin affärsmodell och en del i det är att se till att producera så mycket som bolaget kan sälja. Ett av de stora problemen för bolaget de senaste åren har varit ett växande lager och detta vill H&M-gruppen såklart ändra på. För att pricka rätt ska bolaget bland annat använda sig av artificiell intelligens. 

“Om vi producerar det kunden vill ha så kommer det att ha en jättestor betydelse. Så det handlar om att fortsätta att leva upp till våra försäljningsmål men att eventuellt då producera mindre för att vi kan lyssna på vad kunden vill ha”, säger Helena Helmersson och fortsätter:

“Vi kommer även att använda hållbara material och mer återvunnet. Sedan finns också nya inkomstkällor där man inte behöver använda sig av nya naturresurser – som second hand. Vi hyr även ut kläder och gör mycket spännande för att se hur vi också kan växa på andra sätt.”

Helena Helmersson: Klimatfrågan blir avgörande

Enligt Helena Helmersson kommer den största utmaningen för H&M-gruppen framåt att handla om att omvärlden förändras väldigt snabbt. Hon säger att det gäller att vara lyhörd och att lyssna på va kunderna vill ha.

Hon tror också att klimatfrågan blir avgörande. Samtidigt betyder inte det att H&M-gruppen kommer att minska sin tillväxt. 

“Ekonomisk tillväxt kommer med så många fördelar. Men hur kan vi skapa ekonomisk tillväxt utan att använda så här mycket naturresurser? Klimathotet är väldigt tydligt för oss alla och modeindustrin måste jobba tillsammans,” säger hon. 

MISSA INTE: Källor inifrån H&M:s huvudkontor: Hon var den givna kronprinsessan

Läs mer