Sök

5 hållbarhetsproblem H&M:s nya vd måste ta tag i – nu

H&MHållbarhet

Carin Roeraade

Carin Roeraade

Impact-ansvarig

I dag existerar ingen hållbar modeindustri, skriver Breakits impact-ansvarige Carin Roeraade.

Dagens stora nyhet var utan tvekan den chefsrockad som genomfördes på den svenska klädjätten H&M och som innebar att Helena Helmersson tar över efter Karl-Johan Persson som vd.

Om hållbarhet – hon har varit chef för den verksamheten inom H&M i fyra år – blir något hon lägger mycket fokus på återstår att se. Hon sa själv i ett pressmeddelande:

"Det finns stor potential att expandera med befintliga och nya varumärken, med nya typer av partnerskap samt leda utvecklingen mot en hållbar modeindustri." 

Men i dagsläget är modeindustrin långt ifrån hållbar och branschen måste förändras i grunden för att nå dit. 

Som en av de största aktörerna kan H&M-gruppen driva riktig förändring och ta ledartröjan i den omställningen men då krävs krafttag och det nu. 

Man kan lätt tro att transporter och paketering är de stora bovarna men det stämmer inte. Transporter står bara för ynka 3 procent av H&M-gruppens utsläpp.

Här är 5 områden som är betydligt mer akuta att ta tag i.

Produktionen

Produktionen är en av de största bovarna i modebranschen. Enligt H&M själva står tillverkningsprocessen för 70% av ett plaggs klimatpåverkan. 

De har kommit en liten bit på vägen då de för vissa begränsade kollektioner (som H&M Concious och Concious Exclusive), använder hållbara material. Här finns massa spännande innovativa lösningar som material av gamla apelsinskal och fiskenät, men det är dock i en extremt liten skala jämfört med deras totala sortiment. 

Här krävs krafttag. 

Konsumtionen

Vi lever i världshistoriens mest extrema konsumntions-era och, oavsett om vi byter en viss procent av ett plaggs material till polyester av gamla fiskenät, är vårt nuvarande shoppingbeteende där vi köper och slänger i raketfart helt ohållbart. 

Ett beteende som H&M varit med att skapa och därför behöver fundera rejält kring sin del i. De menar själva att de alltid velat demokratisera mode. Tidigare kunde de hävda att de gjorde det via billiga priser. Nu måste de göra det genom hållbarhet. 

Frågan blir då, behöver de pumpa ut så mycket kläder – så ofta? De har nyligen annonserat att de ska börja erbjuda uthyrning av kläder. Kan de utveckla den typen av cirkulära affärsmodeller och påverka konsumenterna i en ny riktning?

Förlänga klädernas livscykel

Det bränns cirka en lastbil full av gamla kläder varje sekund. H&M har redan tagit vissa steg för att deras produkters livscykel ska ha ett bättre slut (eller ny början). 

De uppmanar kunderna att lämna in gamla plagg (och alla typer av textilier) i insamlingsboxar som finns i alla H&M:s butiker. Textilierna som hamnar i boxarna ska enligt H&M antingen återbrukas (säljas som second hand), återanvändas (bli nya produkter) eller återvinnas (blir textilfibrer eller används för andra syften som isolering etc). 

H&M tipsar på sin sajt även om hur man kan laga och ta hand om sina kläder på bästa sätt. Det känns dock rätt knepigt att lägga det ansvaret på kunderna om produkten inte är av hög kvalité till att börja med. Åtgärderna är såklart bra, men är bara små plåster på det stora blödande såret som är H&M:s överproduktion. 

Kan de ställa om till att sälja färre men bättre plagg (och helst, av enbart återvunna material)? 

Påverka sina leverantörer

H&M har satt som mål att vara klimatpositiva (vilket innebär att de ska avlägsna mer växthusgaser ur atmosfären än de tillför) år 2040 och klimatneutrala 2030. Det handlar främst om att få sina leverantörer att ställa om från fossila bränslen till förnybara energikällor.

Det kan låta som ett ambitiöst mål, men för att citera Greta Thunberg i Davos är det dock för lite och för långt bort: ”We don’t want these things done by 2050, 2030 or even 2021, we want this done now.”

H&M riskerar med detta mål att bli omsprungna av andra mer pigga och snabbrörliga aktörer. Kan Helmersson skynda på detta mån tro?

Bomullen

En stor bov i H&M:s klimatpåverkan är bomull och de enorma mängder vatten det kräver. (Det kan handla om tusentals liter för ett enda plagg.) 

H&M har satt som mål att enbart använda hållbar bomull (som de delat in i tre kategorier Ekologisk bomull, Återvunnen bomull och Better Cotton) 2020. Det är idag 30 januari 2020 och på deras sajt står det att de idag använder 95% hållbar bomull.

11 månader kvar för att uppfylla det målet. Det här måste direkt upp på Helmerssons att-göra-lista. 

MISSA INTEKällor inifrån H&M:s huvudkontor: Hon var den givna kronprinsessan

Läs mer