Ansiktsigenkänningsbolaget tar in pengar – vill GDPR-säkra tekniken

Indivd
Ansiktsigenkänningsbolaget tar in pengar – vill GDPR-säkra tekniken

Victor Molén är vd på Indivd. Foto: Pressbild/Istock

Caroline Englund

Reporter

Startupen Indivd, som har utvecklat en teknik för anonymiserad ansiktsigenkänning, tar in en mindre summa pengar från investeraren Martin Roos. Detta eftersom bolaget behöver hålla sig flytande i väntan på att tekniken granskas av Datainspektionen.

Hotet om butiksdöden har fått svenska butikskedjor och gallerior att desperat leta efter sätt att locka kunderna tillbaka. En het teknik som seglat upp på sistone är ansiktsigenkänning – något som ska hjälpa butikerna att få bättre koll på sina kunder. 

Breakit har tidigare berättat om att flera bolag arbetar med den nya, kontroversiella tekniken och att svenska butikskedjor finns bland bolagens kunder. 

“Med hjälp av tekniken kan fysiska butiker få samma information om kunderna som e-handlarna får”, säger Victor Molén som är vd på Indivd till Breakit.

Men Datainspektionen har uttalat sig skeptiskt mot tekniken överlag och Indivd har under en längre tid velat få till en granskning från deras håll.

“Hela syftet bakom Indivd är att man kan göra det här på andra sätt och att tekniken är anonymiserad. Dataskyddet är en grundidé för oss och vi vill verkligen att vår teknik granskas”, säger Fredrik Hammargården, som är en av bolagets grundare, till Breakit.

Men att få till ett möte med Datainspektionen har inte varit lätt. All undersökning och validering av tekniken har dessutom dragit ut på tiden. Det planerade pilotprojektet där man skulle testa tekniken tillsammans med en svensk butikskedja har skjutits upp flera gånger.

Bolaget tar nu in 3 miljoner kronor för att kunna hålla sig flytande medan granskningen drar ut på tiden. 

Investeraren Martin Roos som satsar i bolaget har erfarenhet av fysisk handel och säger i ett pressmeddelande att det framöver kommer vara avgörande för den fysiska handeln att kunna samla in avancerad information för att få en bättre förståelse för kundernas beteenden och utifrån denna ökade medvetenhet och kunskap fatta bättre och mer precisa beslut.

Indivds plan framåt är att ansöka om ett förhandsbesked från Datainspektionen för att få ett godkännande för sin teknik. När väl Datainspektionen har gett klartecken, kommer tekniken att testas i ett flertal butiker och varuhus. Indivd backas sedan tidigare bland annat av Vinnova och har ett samarbete med IBM. Bolaget har ännu inte inkommit med någon årsredovisning till Bolagsverket.

Läs fler artiklar
LÄS MER