Sök

Formulate tar in 39 miljoner kronor till sin SaaS-tjänst – siktar mot Europa

Formulatefintechehandel

Ledningsteamet på Formulate: Arvid Stenback, Andreas Willgert (VD), Robin Bartholdson och Anna Blomdell . Foto: Pressbild

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Hjälper bolag inom handeln att lyckas med kampanjer.

Formulate är ett SaaS-bolag (kan något förenklat beskrivas som prenumerationstjänster i molnet) som tagit fram en AI-tjänst som hjälper butiker att analysera och göra prognoser för kampanjer.

Genom att titta på data kopplat till kvitton kan en handlare se varför en viss vara inte säljer eller vilken typ av kampanj som gett bäst utslag. 

Bolaget grundades 2016 av Andreas Willgert, Arvid Stenback och Robin Bartholdson. Bland kunderna finns bland annat Coop och Apoteket.

Nu står det klart att bolaget tar in 39 miljoner kronor i en runda som leds av holländska riskkapitalbolaget HenQ.

Även Industrifonden och nystartade fonden J12 Ventures puttar in pengar. Industrinfonden gick även in med pengar i bolaget i augusti 2018. Bland tidigare investerare finns även affärsängeln Bo Mattsson. 

Bitarna föll på plats

Pengarna ska Formulate bland annat använda till att expandera ut i Europa. Det är också därför bolaget valde att ta in en investerare utanför Sverige. 

”När vi träffade HenQ föll bitarna på plats: deras fond fokuserar på bolag inom B2B Software, de är vana vid att hjälpa bolag att expandera i Europa och att förbereda sig för att ta klivet in i USA”, säger Andreas Willgert, vd på Formulate i en kommentar och fortsätter:

”Nu ligger vårt fokus på att nå den europeiska marknaden. Retail är en bransch i stor förändring. Retail analytics omsätter runt 3 miljarder euro globalt, växer kraftigt och är centralt i förändringsresan”.

Läs mer