Sök

Nextdoor rekryterar tech-profilen Maral Kalajian – ska locka svenskarna till tjänsten

Nextdoor

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

"Den största utmaningen som jag ser är att det inte är så vanligt att man pratar med sina grannar i Sverige."

Det amerikanska sociala mediet Nextdoor vill koppla samman grannar i en gemensam digital plattform. I maj förra året meddelade bolaget att de stängt en ny investeringsrunda på över 1 miljard kronor och samtidigt passade de även på att avslöja sitt intåg i Sverige

Sedan dess har det varit ganska tyst om appen på marknaden. 

Nu har bolaget rekryterat tech-profilen Maral Kalajian som kommer att ansvara för bolagets partnerskap och community i Sverige och Danmark. Maral Kalajian kommer närmast från en roll som kommunikationschef på energi-startupen Watty, men är också medgrundare till Peppy Pals och en av grundarna till SUP46 Femtech.

Hon har också prisats för sitt inflytande på startup-scenen och sitt arbete som kommunikatör.

Nu ser hon fram emot att testa en ny utmaning.

"Den största utmaningen som jag ser är att det inte är så vanligt att man pratar med sina grannar i Sverige. Jag har bott i Sverige i 14 år nu och Norden är väldigt bra på den digitala utvecklingen, utmaningen ligger i det kulturella", säger Maral Kalajian och fortsätter;

"Den första tiden kommer jag att lägga mycket fokus på att träffa människor och prata med dem. Förstå vilka de är och vad de behöver i sitt område."

Genomslaget har inte varit enormt i Sverige sedan lanseringen, hur ska du få folk att använda tjänsten?

"Jag vet inte hur mycket jag kan berätta, men jag har många strategier att pröva. Jag kommer också från startup-kulturen med erfarenhet att testa mycket och misslyckas snabbt tills jag hittar en bra lösning. Jag är övertygad om att Nextdoor är ett perfekt verktyg för svenskarna, det är bra för att bryta isen"

Enligt Nextdoor har de idag 1.500 anslutna kvarter i Sverige och enligt ett pressmeddelande sätter de stora förhoppningar på “den tech-tunga svenska marknaden”. 

“Nextdoor handlar om teknologi för människor – och tech som verktyg för att skapa en vänligare värld. Sverige är känt för sina humanitära och sociala värderingar och vi ser Nextdoor och Sverige som en perfekt kombination”, säger Nick Lisher, chef för EMEA-området på Nextdoor.

Läs mer