Sök

Pewdiepies nya nätverk rubbar maktbalansen i Youtube-världen

Felix "Pewdiepie" Kjellberg. FOTO: Jonas Ekströmer/TT

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Men Breakits Stefan Lundell tycker att Felix Kjellberg borde vågat ännu mer.

Nyheten om att den svenske Youtube-stjärnan Felix ”Pewdiepie” Kjellberg drar igång ett eget nätverk ritar om spelplanen på flera sätt i den digitala världen.

Viktigast är den maktförskjutning som sker från de traditionella nätverken till de sociala medieprofilerna. Idag får Youtube-stjärnorna en förhållandevis liten del av den totala intäktskakan - men det vill den största stjärnan av dem alla, Pewdiepie nu ändra på. 

Redan för ett år sedan uttryckte han sitt stora missnöje med den skeva intäktsfördelningen i branschen:

”Google (som äger Youtube, vår anmärkning) tar 45 procent av intäkterna och sedan tar nätverket 50 procent. Då blir det inte mycket över i slutändan. Ändå är det Youtubern som producerar, finansierar och gör allt material själv. Nätverket gör ingenting”, konstaterade Felix Kjellberg i en intervju med det svenska magasinet Icon.

Nu rubbar svensken maktbalansen genom att starta eget - men han tar samtidigt inte steget fullt ut. Nätverket Maker Studio, som ägs av jätten Disney, backar upp projektet och får därmed även en del av de framtida intäkterna.

Upplägget känns igen från musikbranschen där superstjärnor som Dr Dre (Aftermath Entertainment) och Eminem (Shady Records) tillsammans med skivbolagsjättar startat eget. I den bästa av världar blir det en vinstaffär för bägge parter - stjärnan kan ta hjälp av jättens muskler och skivbolaget förlorar, i alla fall inte helt, en inkomstbringande artist.

Men samtidigt tycker i alla fall jag att det hade varit mycket intressantare om Felix Kjellberg helt vågat frikopplat sig från sitt gamla nätverk Maker Studio. Då hade han blivit entreprenör ”på riktigt” och på ett helt annat sätt hotat de gamla spelarna. Nu är han fortfarande en del av mediejätten Disney.

Fast för Felix Kjellberg personligen är det sannolikt det mest rationella beslutet. Nu finns det i princip bara ekonomisk uppsida för honom - Han får garanterat en större del av intäkterna samtidigt som han kan kapitalisera på sina tidigare erfarenheter och bygga upp ett eget stall av sociala medier-stjärnor.

Förra året tjänade Felix Kjellberg, enligt en uppskattning av Forbes, nästan 100 miljoner kronor. Det är såklart sjukt mycket pengar men ändå alldeles för lite med tanke på Felix Kjellbergs ställning på Youtube. Med över 40 miljoner trogna tittare och hittills över 10 miljarder visningar på Youtube borde han dra in mångdubbellt mera.

Efter gårdagens affär är Felix Kjellberg nu redo att börja håva in de riktigt stora pengarna på sitt kändisskap.

Läs mer