Kraftig tillväxt för Bubbleroom

Bubbleroom

Ville Kangasmuukko, vd för Bubbleroom. Foto: Press.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Satsar på hållbarhet.

Nätmodebutiken Bubbleroom bjöd på ytterligare ett år av stark tillväxt 2019. Försäljningen ökade med hela 32 procent (37 procent i e-handeln) och landade slutligen på 420 miljoner kronor. 

Det skriver branschsajten Ehandel.se.

Ville Kangasmuukko har tidigare berättat för Breakit om hur han lyckades vända ett krisande Bubbleroom. (PREMIUM)

Samtidigt avslöjar Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko att bolaget, som under fjolåret bröt sig loss från Consortio Fashion Group, kommer att visa röda siffror. Till viss del på grund av att de nu ska stå på egna ben.

“Detta har inneburit att vi till viss del har tappat ekonomiska skalfördelar av att köpa tjänster internt från koncernen. Men i gengäld tar vi nu eget ansvar för bolagets utveckling och har möjlighet att vara snabbrörliga med eget mandat för beslut. Det har givetvis kostat att bygga bolaget självständigt under 2019, vilket medför att det blir en förlust under 2019. Bokslutet är ej färdigt ännu, vi får återkomma med den exakta siffran. Planen är att vi återigen är lönsamma under 2020”, säger han till sajten.

Hur stor förlusten blev för det Boråsbaserade bolaget framgår inte. 

Satsar på hållbarhet

Ville Kangasmuukko säger också till Ehandel.se att fokus framöver, utöver målet att vända till vinst, kommer att ligga på hållbarhet och returer. Ett steg i det arbetet är att under året rekrytera en hållbarhetschef.

Under 2018 omsatte Bubbleroom 288 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 720.000 kronor.

Envisa rykten har de senaste två åren talat om en börsnotering av Bubbleroom. 

Läs mer