Sök

Klarna-utmanaren Nets nya giv öppnar för priskrig på betalningar

KlarnaNetsBetalningar

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Betaljätten Nets lanserar i dagarna sin egen variant av Klarnas tjänst Checkout i Sverige. Det öppnar för priskrig på e-handelsbetalningar.

Det är inte direkt första gången som en svensk affärsjournalist skriver orden Klarna-dödare och förmodligen inte den sista heller. Även vd:n Sebastian Siemiatkowski själv raljerade över termen när vi träffade honom häromveckan.

E-handlaren Cdon, riskkapitalbolagen Nordic Capital och NFT Ventures, med flera, står alla bakom lösningar som under det senaste året har målats upp som tuffa hot mot Sveriges ledande spelare inom betalningar på nätet.

Det är i bland svårt att se skogen för alla träd.

Min bild är att de flesta av de så kallade Klarna-dödarna är väldigt långt i från att utgöra något reellt hot. Bolaget som Sebastian Siemiatkowski leder har trots allt funnits i tio år, har 1000 anställda och omsatte förra året över 2 miljarder kronor.

De flesta av de ovan nämnda konkurrenterna är bara i startgroparna. Men det finns ett tydligt undantag: Nets.

Nets är en nordeuropeisk bjässe inom betallösningar. Bolaget tillhandahåller bland annat kortterminaler och omsatte 2013 över 8 miljarder svenska kronor.

Förra året köpte Nets ut Klarna-konkurrenten Dibs från Stockholmsbörsen och lade på så vis vantarna på en väl beprövad helhetslösning för e-handel som gör det möjligt att betala på faktura, med kort eller direkt till banken - allt på samma plattform - precis som med Klarna Checkout.

I veckan lanserade Nets dessutom ett samarbete med fakturaföretaget Collector om en liknande helhetslösning - med det uttalade målet att ta marknadsandelar från Klarna.

Trenden är tydlig: Oavsett om du heter Paypal eller Klarna eller Nets är målet att dina kunder (handlarna) ska kunna ta emot vilket betalmedel som helst på nätet.

Det leder i sin tur till att betalbolagen blir mer lika varandra - alla vill erbjuda en allt-i-ett-lösning.

Med snarlika lösningar i en bransch som sysslar med att flytta runt ettor och nollor borde priset stadigt pressas neråt - särskilt när allt fler aktörer vill slå sig in på marknaden.

Det öppnar för tuffare villkor i branschen - och billigare tjänster för de e-handlare som anlitar betalbolagen.

Läs mer