Sök

Newstag skulle bli ett svenskt Buzzfeed – nu gör de om sin modell

NewstagMedier

Medgrundarna av Newstag Henrik Eklund och Camilla Dahlin Andersson Foto: Newstag/Melker Andersson

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Befinner sig i ekonomisk tvist och har startat holdingbolag i London.

När medieveterangen Henrik Eklund och Camilla Dahlin Andersson under 2016 presenterade sin startup Newstag var tanken att låta användarna skräddarsy sitt eget nyhetsflöde. Affärsidén var att låta varumärken köpa taggar för att sedan synas i anslutning till relevant material. Bland sina konkurrenter nämnde Newstag bolag som Buzzfeed och News Republic. 

Affären har däremot inte tagit fart och Newstag har skruvat om sin modell för att satsa mer på egen produktion. Den tidigare produkten finns kvar, men förhoppningarna ligger i att en ny företagsprodukt ska få fart på affärerna. När den tidigare journalisten Niclas Rislund tog över som vd i Newstag tidigare i år hintade bolaget bland annat om den nya tjänsten Newsroom as a Service.

Exakt hur det går för Newstag är däremot svårt att säga. Den senaste årsredovisningen på bolagsverket är från räkenskapsåret 2017 och Henrik Eklund berättar för Breakit att Newstag idag ägs till 100 procent av deras engelska moderbolag Recall@K, därför har Newstag också ändrat sitt räkenskapsår. 

Under 2017 gjorde Newstag däremot en förlust på cirka 8,4 miljoner kronor, med en nettoomsättning på knappa 1 miljon kronor. Däremot finns det ett skuldsaldo hos kronofogden idag på cirka 300.000 kronor och 4 aktiva betalningsanmärkningar. Dessutom befinner sig bolaget just nu i en tvist om 1 miljon kronor med ett dödsbo, som nu har begärt Newstag i konkurs. Där väntar en kallelse till konkursförhandling enligt Stockholms tingsrätt.

Henrik Eklund säger att han känner till kravet från dödsboet, däremot kände han inte till konkursansökan när Breakit kontaktade honom.

“Vi har en annan överenskommelse hävdar jag och den har vi följt. Vad kovändningen uppstår i har jag inte kunnat ta reda på ännu. Det är inte en tvist i att vi har en skuld, utan tvisten är bara sättet på hur vi ska lösa skulden”, säger han.

“Det är ett ganska aggressivt sätt att försöka lösa det på. Jag har trott att vi haft en annan överenskommelse.“

Enligt Henrik Eklund så kommer Newstag däremot att lösa både skulderna hos kronofogden och tvisten med dödsboet. 

“Utifrån min roll som managing director på Recall@K så är det självklart att vi kommer att lösa den här tvisten. Jag är inte ett dugg orolig. Sen är det självklart att det stör arbetet.”

Exakt hur det går för Recall@K och Newstag vill Henrik Eklund inte avslöja, utöver att förlusterna under 2018 hamnade på ungefär samma nivå som året innan, det vill säga mellan 8-10 miljoner. Han säger också att de totalt har tagit in cirka 50 miljoner kronor sedan starten och att de just nu söker ytterligare kapital. En anledning till att de valt att starta ett bolag i London.

“Vi har utvecklat Newsroom as a Service under andra halvan av 2018 och under 2019 som en del i den omställning vi gör. Då gjorde vi också om till en holdingstruktur och startade bolag i England, dels för att komma närmare kapitalet och dels för att bredda våra affärer”, säger Henrik Eklund.

Newsroom as a Service ska vara ett sätt för varumärken att bygga sitt egna innehåll utifrån material som finns bland de många olika källor som Newstag använder sig av, exempelvis CNN, AP och Bloomberg. 

För att utveckla tjänsten har de också fått stöd från EU-programmet Horizon 2020.

Exakt när tjänsten ska lanseras fullt ut är inte klart men Henrik Eklund säger att de har ett antal affärer i hamn redan som han inte kan prata om i dagsläget.

Stadiums vd Karl Eklöf är en av personerna som har investerat i Newstag tidigare och han sitter också i bolagets styrelse.

Läs mer