Sök

AMF stänger ned The Lobby

AMF Fastighetere-handelretail

Annelie Gullström som är affärsutvecklingschef för AMF Fastigheter och Fredrik Oscarsson som är chef för den digitala byrån Deloitte digital. Foto: Caroline Englund

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Satsningen avslutas – men ska leva vidare i annan form.

I takt med att allt fler kunder överger de fysiska butikerna blir handlarna allt påhittigare i sina försök att locka tillbaka dem. AMF Fastigheter, som äger flera stora gallerior, är en av de aktörer som har ett stort egenintresse i att behålla rörelse i köpcentrum och butiker. 

Så under förra året slog fastighetsjätten på stora trumman och lanserade sitt nya koncept – handelsplatsen ”The Lobby”. Här skulle den fysiska handeln möta den digitala och varumärken kunna hyra in sig på mindre ytor under kortare perioder. Handlarna kunde bland annat testa olika tekniklösningar och nya koncept.

Alla var dock inte imponerade.

"Att stoppa in en massa varumärken i en lokal med ett café och photobooth är inte att knäcka koden för retail”, konstaterade Isabella Löwengrip.

Stänger ned satsningen 

Nu har AMF Fastigheter beslutat sig för att stänga ned The Lobby i mitten av januari, rapporterar Dagens Handel.

Enligt AMF var det alltid tänkt att projektet skulle köras under en begränsad tid och affärsutvecklingschefen Annelie Gullström uppger att tiden nu ”är mogen” 

”Det har varit en fantastiskt tid och vi har samlat mycket erfarenhet och kan dra många lärdomar efter en relativt kort tid och vi har fått nya insikter om handelns pågående transformation”, säger Annelie Gullström till Dagens Handel.

Hon uppger vidare att konceptet kommer att presenteras i en annan form framöver. Hur det kommer att se ut är oklart, men det ska röra sig om att implementera olika element från projektet i andra handelsplatser.

”Vi hoppas kunna presentera de första nya idéerna redan under första kvartalet nästa år”, säger Annelie Gullström. 

Hon tillbakavisar påståenden om att The Lobby avslutats för att frigöra lokalerna. Hon kommenterar inte heller huruvida projektet har varit lönsamt eller inte och uppger att fokus legat på affärsutveckling.

Läs mer