Sök

Petter Stordalens Nordic Choice i nytt samarbete för att rädda handeln

Nordic Choice Hotels

Petter Stordalen och Helena Boberg. Foto: Pressbilder

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Hon vill stoppa butiksdöden genom att möta kunderna i hotell-lobbyn.

Butiksdöden drar fram över Sverige och branschorganisationen Svensk Handel rapporterade så sent som i maj att 11.000 butiker och därmed 50.000 jobb riskerar att försvinna i svensk detaljhandel fram till 2025.

En av orsakerna är att kunderna i allt större utsträckning väljer att handla hemma i soffan med hjälp av mobilen.

Helena Boberg, som driver bolaget Space in the making, som hjälper retailbolag med exempelvis projektledning och strategi, tror att branschen behöver omkonstrueras.

”När kunderna få nya köpbeteenden behöver vi en bransch som är mer snabbrörlig och anpassningsbar. Det gäller att synas och verka där kunderna agerar och finns”, säger hon till Breakit. 

Nu inleder hon ett samarbete med hotellkedjan Nordic Choice och Nordic Hotels & Resort som ägs av den norska hotellkungen Petter Stordalen. Nästa år startar bolagen gemensamma popup-butiker på flera av kedjans hotell i Stockholm. Butikerna kommer att finnas på hotellen under kortare perioder. 

Anpassas efter hotellgästerna

De varumärken som deltar i projektet kommer att samarbeta kring olika koncept som är kopplat till vilka kunder som finns på hotellen vid olika tillfällen. Man anpassar alltså utbudet utifrån om det finns många Melodifestival-fans på hotellet just den här helgen eller om det är något stort sportevenemang i stan som många hotellgäster ska gå på.

Projektet sätter igång i februari och det första konceptet har ännu inte avslöjats men enligt Helena Boberg kommer det övergripande temat att vara hållbarhet. 

"Det ligger i vår kultur att vara nyskapande och sätta trender med hållbarhet i fokus. Genom detta samarbete hoppas vi kunna öka trafiken till våra lokaler så att fler får uppleva våra fantastiska hotell samtidigt som vi gör en god sak för cirkulär ekonomi och hållbarhetsutveckling”, säger Mattias Büman, Regional Sales Manager på Nordic Choice Hotels i ett pressmeddelande. 

Mattias Büman.

Till våren kommer projektet mynna ut i ett nytt bolag tillsammans med en parallell digital satsning för att stödja detaljhandelns hållbarhetsutveckling och korttidsetableringar inom retail.

Några andra exempel på aktörer som jobbar för en förnyad handel är AMF fastigheter som äger flera gallerior i Stockholms innerstad som våren 2018 satsade på The Lobby som är en handelsplats – där varumärken kan hyra in sig på små ytor under kort tid. Den satsningen lades dock ner tidigare i veckan.

Även Nordic Tech House som bland annat hjälper retailbolag med digitalseriag planerar att öppna ett så kallat retail-labb där varumärken kan testa nya tekniska lösningar i centrala Stockholm.

Läs mer