Black Friday i "fel" månad – då ökade H&M mindre än väntat

H&M e-handel
Black Friday i "fel" månad – då ökade H&M mindre än väntat

Karl-Johan Persson, vd på H&M.

Finwire / Breakit

Kalendereffekt slår mot klädjätten.

Klädjätten H&M redovisar en omsättning något under förväntningarna under fjärde kvartalet.

Omsättningen ökade 9 procent till 61 704 miljoner kronor (56 414), väntat var 62 040 miljoner kronor enligt Bloomberg.

I lokala valutor ökade omsättningen 5 procent.

Kvartalets försäljningsutveckling jämfört med föregående år påverkades av kalendereffekter främst som en följd av att Black Friday i år inföll en vecka senare, det vill säga strax innan november månads slut. Därför kommer en del av den stora Black Friday onlineförsäljningen att redovisas först i december månad.

Detta belopp beräknas uppgå till cirka 500 miljoner kronor. Justerat för detta belopp ökade försäljningen i SEK i fjärde kvartalet 2019 med 10 procent och med 6 procent i lokala valutor jämfört med föregående år, skriver bolaget.

Läs mer

Familjen Persson köper aktier i H&M – för över en halv miljard

Amazons Sverigechef om jättens satsning: “Vi anpassar oss efter vad svenskarna vill ha”

Nya dokument avslöjar – H&M ökar makten när förlusterna växer i Sellpy

Läs fler artiklar
LÄS MER