Vem är vem: Här är nyckelpersonerna på Sveriges 30 största e-handelsbolag

Apotea Caliroots e-handel
Vem är vem: Här är nyckelpersonerna på Sveriges 30 största e-handelsbolag

Foto: Pressbilder/Istockphoto

Caroline Englund

Reporter

Vem som är vd i ett bolag är inte så svårt att hålla koll på, men vem är det egentligen som sköter pengarna? Och vem bestämmer över marknadsföringen?
Här är en kartläggning av nyckelpersonerna i Sveriges 30 största e-handelsbolag – namn för namn.

Förra året växte omsättningen hos Sveriges 30 största e-handlare med cirka 20 procent. Men det är inte bara guld och gröna skogar för nätjättarna – den genomsnittliga vinstmarginalen hos bolagen sjönk från 1,44 procent 2017 till 0,84 procent förra året.

Det visar en gedigen kartläggning som Maziar Nodehi på företaget Proof Analytics publicerade i veckan. 

Rapporten har också plockat fram nyckelpersonerna i de svenska e-handelsbolagen. Sammanlagt har 93 nyckelpersoner identifierats. Personerna har roller som CEO (vd), CFO (finanschef) och (CMO) Marknadschef. I vissa bolag finns även namn på affärsutvecklingschefer.

En genomgång av namnen som Breakit har gjort visar att bara 2 av de 30 största e-handelsbolagen har en kvinnlig vd. Bland samtliga nyckelpersoner finns 28 kvinnor och 65 män.

Från rapporten har vi plockat ut de viktigaste namnen hos de 30 största e-handlarna.

Här kan du kolla in vem som jobbar var och var de har jobbat tidigare. I en del fall finns även lite kuriosa med om personerna. Till exempel att Mathias Ekström som är marknadschef på Ellos hejar på engelska klubben Leicester i fotboll och att Mattias Nahlin som är marknadschef på Pierce pratar mandarin, tyska, engelska och svenska. 

Kolla in alla nyckelpersoner här (du kan läsa hela rapporten här.) 

Dustin

Gör: Säljer it-produkter.

Omsättning: Cirka 10,3 miljarder kronor 2017/18

Vinstmarginal: 4,32 procent

CEO: Thomas Ekman. Han har varit anställd sedan början av 2018 och har tidigare varit i ledningen hos storföretag som Tele2 och Cab Online.

CFO: Johan Karlsson. Han har varit anställd sedan 2009 och har tidigare bland annat jobbat på Unilever i Portugal och Nederländerna och för märken som Techdata och Aco.

Head of Group CX Marketing: Caroline Peterson Ullstrand. Hon har varit anställd sedan 2012 och tidigare bland annat jobbat för Telenor, Vodafone, and Canal digital. 

Head of Business Development & Analytics: Louise Hällje Marquart. Hon har jobbat på Dustin sedan 2018 och har tidigare varit partner och direktör på en konsultfirma. 

Boozt



Boozts vd Hermann Haraldsson. Foto: Pressbild

Gör: Säljer mode och accessoarer.

Omsättning: 2,8 miljarder kronor 2018

Vinstmarginal: 2,61 procent 

CEO: Hermann Haraldsson. Han kommer från Danmark och har jobbat på Boozt sedan 2010. Tidigare har han varit CEO på olika byråer.

CFO: Sandra Gadd. Hon har arbetat på Boozt sedan 2016 då hon anställdes som Transformation Finance Manager med ansvar för de finansiella förberedelserna inför bolagets börsnotering på Nasdaq Stockholm i maj 2017. I januari 2018 utsågs Sandra Gadd till Business Development Director. Sandra har tidigare arbetat 8 år med revision på Deloitte.

Marketing Director: Mads Neble. Han är från Danmark och har jobbat på Boozt sedan 2013. Tidigare har han varit marknadschef på Just eat, Telenor Denmark och Telia Denmark.

Online Marketing Director: Jesper Jensen. Han är också från Danmark och har jobbat på Boozt sedan 2012. Tidigare har han jobbat på Telenor Denmark.

Ellos

Gör: Säljer mode och heminredning och har varumärken som Jotex, Stayhard och Homeroom i koncernen. Bolaget köptes i somras upp av den belgiska modekoncerenen FNG. 

Omsättning: 2,6 miljarder kronor 2018

Vinstmarginal: 5,19 procent

CEO: Hans Olsson. Han har jobbat på Ellos Group sedan januari 2013. Har en bakgrund inom e-handel och mode- och möbelindustrin och har bland annat jobbat på Kering som är ett franskt holdingbolag som specialiserat sig på handel och lyxvaror och Redcats som säljer möbler på nätet.

CFO: Johan Stigson. Han har jobbat på Ellos sedan april 2013. Tidigare har han, precis som Hans Olsson jobbat på Redcats. Kuriosa: Har en gång åkt 42 km på längdskidor på tiden 3.33.35.

CMO: Mathias Ekström. Han har jobbat på Ellos sedan maj 2012. Även han har tidigare jobbat på Redcat. Kuriosa: Håller på den engelska klubben Leicester i fotboll.

Apotea

Apoteas vd Pär Svärdsson. Foto: Pressbild.

Gör: Nätapotek

Omsättning: 2,1 miljarder 2018

Vinstmarginal: 2,11 procent

CEO: Pär Svärdsson. Han tog över Apotea 2011 och har tidigare bland annat grundat Adlibris. Kuriosa: Älskar segling och har vunnit guld i seglings-SM i klassen Farr 30.

CFO: Camilla Günselli. Har tidigare jobbat på Adlibris. 

CMO: Sofia Modig. Har jobbat på Apotea i åtta år och har tidigare jobbat på Adlibris.

Adlibris

Gör: Säljer bland annat böcker på nätet.

Omsättning: 1,8 miljarder 2018

Vinstmarginal: -6,56 procent

CEO: Jonas Karlén. Börjar som vd på Adlibris nu i december och har tidigare varit vd på Linas matkasse.

CFO: Marika Leclerq. Hon har jobbat på Adlibris sedan i mars 2019 och har tidigare bland annat haft ledande positioner inom Selecta, K-Rauta och HSB omsorg.

CMO: Sofia Söderqvist. Hon har jobbat på Adlibris sedan 2015. Hon är också CEO på Kökets favoriter som är en del av Adlibrisgruppen. 

Head Of Business Intelligence & Data Science (Konsult): Gustav Eklange har jobbat på Adlibris sedan 2015 men som extern konsult. 

CDON

Gör: Nätvaruhus

Omsättning: 1,6 miljarder kronor 2018

Vinstmarginal: -1,96 procent

CEO: Kristoffer Valiharju. Han har jobbat på CDON sedan 2017 och har tidigare varit på Dustin och Dell. 

CFO: Niclas Szieger. Han har jobbat på CDON sedan 2017 och har tidigare jobbat på Kährs group, som säljer golv. Är en golftalang.

CMO: Henrik Jarl. Han har jobbat på CDON sedan april 2019. Han har tidigare bland annat jobbat på Sony. 

Jollyroom


Jollyrooms vd Ole Sauar. Foto: Pressbild

Gör: Säljer babyprodukter på nätet.

Omsättning: 1,4 miljarder kronor 2018

Vinstmarginal: 1,54 procent

CEO: Ole Sauar.  Har varit på Jollyroom sedan starten 2010 och har tidigare varit vd på Komplett Sweden & Denmark. 

CFO: Daniel Fischer. Han har jobbat på Jollyroom sedan 2016 och har tidigare jobbat för bland annat Johnson & Johnson, Whirlpool, och Pon Equipment.

Home Furnishing Nordic

Gör: Säljer möbler och inredning på nätet och är en del av Bygghemma Group First AB och bland annat har varumärken som Trademax, Chili, Furniturebox, Kodin1, and We got it koncernen. 

Omsättning: 1,3 miljarder kronor 2018

Vinstmarginal: -0,11 procent

CEO: Christian Eriksson. Han har jobbat på Home Furnishing Nordic sedan 2014. och har tidigare varit bland annat CEO; COO och Business controller på CDON. 

Finance Manager: Fredrik Landbring. Han har jobbat på Home Furnishing Nordic sedan 2016 och har tidigare bland annat jobbat för New Yorker och EY. 

Marketing Manager: Emelie Persson. Hon har jobbat på Home Furnishing Nordic sedan 2016 och jobbade tidigare på Artexis Easyfair. 

Nelly

Marcus Lindqvist är vd på Qliro AB som äger Nelly och är just nu även vd på Nelly. Foto: Pressbild

Gör: Säljer mode på nätet

Omsättning: 1,4 miljarder 2018

Vinstmarginal: 2,47 procent

CEO: Marcus Lindqvist är vd på Qliro AB som äger Nelly och är just nu även vd på Nelly sedan den tidigare vd:n Anna Ullman Sersé i höstas bestämde sig för att lämna jobbet. 

CFO: John Afzelius. Började på Nelly i augusti 2019. Har tidigare varit finanschef på Transtema. 

Head of Brand & Marketing: Tuss Odin Ekman. Hon har jobbat på Nelly sedan 2018 och har tidigare jobbar på Procter & Gamble. 

CMO för varumärket NLYMAN: Isabelle Ewert Höglund som också jobbar som vice digital chef på Bonnier och tidigare har jobbat med e-sport på MTG.

Mathem

Gör: Säljer mat på nätet. Bolaget grundades av Thomas Kull 2006. I januari 2019 blev Kinnevik majoritetsägare i bolaget. 

Omsättning: 1,35 miljarder kronor

Vinstmarginal: -13,19 procent

CEO: Johan Lagercrantz. Han börjar på Mathem nu i december och har tidigare haft titeln Managing Director på Radstad.

CFO: Therese Elmqvist. Hon har jobbat på Mathem sedan 2016 och har tidigare jobbat för den japanska tobaksindustrin där hon bland annat var finanschef för bolaget JTI. 

CRO: (Chief Revenue Officer): Johan Littorin. Han började på Mathem i juni 2019 och har tidigare jobbat inom telekomindustrin, senast som vd på Vimla. 

Chief of Marketing Analytics: Ann-Sofie Sandström. Hon har jobbat på Mathem sedan 2015 och har tidigare bland annat jobbat med kund- och marknadsinsikter för Mcdonalds. 

Bygghemma



Martin Edblad är vd på Bygghemma. Foto: Pressbild

Gör: Säljer byggvaror på nätet.

Omsättning: 1,3 miljarder 2018

Vinstmarginal: 4,64 procent

CEO: Martin Edblad. Han har varit på bolaget sedan 2013. Martin Edblad har tidigare grundat konsultfirman Pineapple Invest AB som hjälper e-handlare och varit finanschef på CDON. 

CFO: Adam Schatz. Han började på Bygghemma i april 2018 och har tidigare jobbat på Axiel Group.

CDO: Alexander Ljung. Han har jobbat på Bygghemma sedan 2010.

Komplett

Gör: Säljer elektronik på nätet

Omsättning: 1,1 miljard 2018

Vinstmarginal: 0,91 procent

CEO: Lars Olav. Han började på Komplett 2019 och har tidigare jobbat på bland annat Orkla. 

CFO/COO: Live Haukvik. Hon har jobbat på Komplett sedan 2011. Tidigare har hon bland annat varit vd på Goodtech och finansdirektör på Tandbergdata. Hon sitter även i flera norska bolagsstyrelser.

Digital Marketing Director: Øystein Vinje. Han har jobbat på Komplett sedan 2011.

Cellbes

Gör: Säljer kläder på nätet. Cellbes är en del av Consortio Fashion Group. 

Omsättning: 1 miljard kronor 2018

Vinstmarginal: 11,84 procent

CEO: Charlotte Nordén. Har varit vd på Cellbes sedan 2016 och tidigare bland annat varit vd på Joy Shop och Desam Fashion group.

CFO: Tony Olofsson. Han har jobbat på Cellbes sedan 2018. Tidigare har han varit CFO för hela Consortio Fashion Group.

CMO: Kristina Hermansson. Hon har jobbat för Cellbes sedan 2007.

Sportamore


Johan Ryding är vd på Sportamore. Foto: Pressbild

Gör: Säljer bland annat sportkläder på nätet.

Omsättning: 947 miljoner kronor 2018

Vinstmarginal: 0,33 procent

CEO: Johan Ryding som också grundade bolaget 2009. Han har tidigare jobbat för varumärket Nike. 

CFO: Sabina Lerne. Hon började på Sportamore 2016 och har även hon tidigare jobbat för varumärket Nike.

CMO: Johan Paulsen Järnliden. Han började på Sportamore 2019. Tidigare har han varit CMO på Elgiganten. 

Lyko

Rikard Lyko är vd på Lyko. Foto: Pressbild

Gör: Säljer skönhetsprodukter på nätet.

Omsättning: 933 miljoner kronor 2018

Vinstmarginal: -0,86 procent

CEO: Rikard Lyko. Han tog över familjeföretaget 2008. 

CFO: Pontus Andersson. Han började på Lyko i oktober 2019. Tidigare har han varit finanschef på Nelly. 

CMO: Kalle Eliason. Han började jobba på Lyko 2017 och har tidigare bland annat jobbat för telekombolaget Tre. 

Pierce

Gör: Säljer motorsportartiklar på nätet.

Omsättning: 943 miljoner kronor 2018

Vinstmarginal: 1,37 procent

CEO: Henrik Zadiq. Han har jobbat på Pierce sedan 2016. Tidigare har han jobbat på American Express. 

CFO: Tomas Ljunglöf. Han har jobbat på Pierce sedan 2018. Tidigare har han varit finanschef på Interim Group som jobbar med djursjukvård.

Sales & Marketing Director: Mattias Nahlin. Han har jobbat med Pierce sedan 2016. Tidigare har han bland annat jobbat på Middagsfrid. (Kuriosa: Han pratar mandarin, tyska, engelska och svenska.)

Inet

Gör: Säljer bland annat gamingprylar.

Omsättning: 831 miljoner kronor 2018

Vinstmarginal: 3,7 procent

CEO: Erik Wickman. Han har jobbat på Inet sedan 2000. 

CFO: Niklas Lingblom. Han började jobba på Inet i september 2019. Tidigare har han jobbat på Powercell, Exertis CapTech, and EY.

Sales and Marketing Director: Johan Wahlberg. Han började på Inet 2008. 

Nakd

Björn Bergström är Chief Growth Officer och Jarno Vanhatapio vd på Nakd. Foto: Pressbilder. 

Gör: Säljer mode på nätet.

Omsättning: 816 miljoner kronor 2018

Vinstmarginal: -17 procent

CEO: Jarno Vanhatapio. Har tidigare startat modesajten Nelly och den digitala djuraffären zoo zoo.

CFO: Patrik Lampret. Han har jobbat på Nakd sedan 2015. Tidigare har han jobbat på Redcats och Deloitte. 

Director of Business Intelligence: Cagri Emre Kormaz. Han har jobbat på Nakd sedan mars 2019 och jobbar bland annat från Istanbul i Turkiet. 

Chief Growth Officer: Björn Bergström. Han har jobbat på Nakd sedan april 2018. Tidigare har han bland annat varit med och grundat bolaget bakom sällskapsspelet Listit som säljs online. 

Royal Design

Gör: Säljer heminredning på nätet.

Omsättning: 779 miljoner kronor 2018

Vinstmarginal: -0,08 procent

CEO: Magnus Pettersson. Han är en av pionjärerna inom svensk e-handel och har bland annat jobbat med varumärken som Onoff, Mediamarkt och Komplett.

CFO: Joakim Hillborg. Han har jobbat på Royal Design sedan 2017. Han har tidigare jobbat för bland annat Mediamarkt.

Head of Digital Marketing: Ida Lindén. Hon har jobbat på Royal Design sedan början av 2018 och har tidigare jobbat på Lekmer som är en del av Babyshop-gruppen.

Footway


Daniel Mühlbach är vd på Footway. Foto: Pressbild

Gör: Säljer skor.

Omsättning: 505 miljoner kronor 2018

Vinstmarginal: 1,97 procent

CEO: Daniel Mühlbach. Han är grundare och vd på bolaget som startades 2010. Tidigare har han bland annat grundat Lensway, som säljer linser och glasögon på nätet. Han sitter också i styrelsen för Byggmax och Eterum.

Development & Marketing: Mikael Wallgren. Han har jobbat på Footway sedan 2015 och har tidigare jobbat med spelutveckling och programmering. 

Bokus


Maria Edsman är vd på Bokus. Foto: Pressbild

Gör: Bokhandel på nätet.

Omsättning: 598 miljoner kronor 2018.

Vinstmarginal: 2,44 procent.

CEO (Akademibokhandeln och Bokus): Maria Edsman. Har varit vd sedan början av 2018 och är också styrelseledamot i Rusta. Hon har tidigare varit vd på Polarn & Pyret och Brothers & Sisters och suttit i Intersports styrelse.

Marketing Director (Akademihandeln & Bokus): Cecilia Helsing som har jobbat på bolaget sedan 2010.

Inkclub

Gör: Säljer bläck till skrivare

Omsättning: 584 miljoner kronor 2018

Vinstmarginal: 20,23 procent

CEO: Martin Benckert. Han började på bolaget redan 2004 och jobbade som säljchef fram till 2010. Då lämnade han bolaget för att bli vd på Skjortfabriken. 2016 kom han tillbaka till Inkclub men den här gången som vd.

CFO: Jelena Slomo. Hon har jobbat på Inkclub sedan 2012.

Head Of Media/Marketing: Martina Malmvall. Hon har jobbat på Inkclub sedan 2011.

Linas matkasse


Walker Kinman är vd på Linas matkasse. Foto: Pressbild
Gör: Säljer matkassar på nätet.

Omsättning: 559 miljoner kronor 2018

Vinstmarginal: -16,5 procent

CEO: Walker Kinman. Han har jobbat på bolaget sedan 2018. Han har tidigare haft rollen som CFO.

Senior VP Commercial: Annika Jevelana. Hon har jobbat på Linas Matkasse sedan 2014. 

Outnorth

Gör: Säljer friluftskläder på nätet.

Omsättning: 531 miljoner kronor 2018

Vinstmarginal: -0,82 procent

CEO: Harald Ennen. Han har jobbat på Outnorth sedan 2018. Tidigare har han bland annat varit vd på Netonett och Order Nordic.

CFO: Kajsa Carlén. Hon har jobbat för bolaget sedan 2016. Tidigare har hon varit ekonomichef på Infocare.

Head of Online Marketing: Henrik Wilnersson. Han har jobbat för bolaget sedan 2011.

Skånska byggvaror

Gör: Säljer byggvaror på nätet.

Omsättning: 485 miljoner kronor 2018

Vinstmarginal: -2,77 procent

CEO: Oscar Tjärnberg. Han har jobbat på Skånskabyggvaror sedan 2017 och har tidigare haft ledande positioner inom flera andra e-handelsbolag. Bland annat har han jobbat för Inkclub och Lekmer.

CFO: Hanna Strufve. Hon började på bolaget i mars 2019 och har tidigare bland annat jobbat för MTG Accounting och Familjedoktorerna.

CMO: Anna Stighagen van Alphen. Hon började på bolaget i april 2018 och har tidigare jobbat på EF.

Snusbolaget

Gör: Säljer tobaksvaror. Bolaget är en del av Happy group.

Omsättning: 438 miljoner kronor 2018

Vinstmarginal: 3,17 procent

CEO: Gavin O’Dowd. Han har jobbat på bolaget sedan 2017 och har över 10 års erfarenhet av tobaksindustrin.

CFO: Svante Andersson. Han har jobbat på bolaget sedan 2017 och har tidigare bland annat varit finanschef på Nordic Etail.

CCO: Anders Signell. Han har jobbat på bolaget sedan 2018 och har tidigare varit vd på Delivery Hero.

Head of Data and Insights: Robin Ljunglöf. Han startade på bolaget i september 2016. Tidigare har han jobbat för spelbolaget Kambi.

Desenio

Fredrik Palm är vd på Desenio. Foto: Pressbild.

Gör: Säljer posters på nätet.

Omsättning: 431 miljoner kronor 2018

Vinstmarginal: 28,86 procent

CEO: Fredrik Palm. Han började på bolaget 2016 och har tidigare jobbat med att hoppa in som vd för grundar-ledda bolag och ta dem till nästa nivå. Totalt har han varit vd för 15 olika bolag. Några bolag som han har varit vd för är Sleepo, Lekmer och Rum21.

CFO: Cecilia Wenström. Hon har jobbat på Desenio sedan 2018. Hon har tidigare jobbat för bland annat Linas Matkasse.

CMO: Peter Möller Nee. Han har jobbat för bolaget sedan mitten av 2017. Han har tidigare jobbat för bolag som Brandos, Footway, Länsförsäkringar och ATG.

Lekmer

Gör: Lekmer är en del av Babyshop-gruppen.

Omsättning: 419 miljoner kronor 2018

Vinstmarginal -7,35 procent

CEO (Babyshop group): Marcus Tagesson som också är medgrundare till Babyshop. Han har varit vd sedan starten 2006. Är en riktig djurvän och Babyshop group sponsrar bland annat Wildhood Foundation i Afrika som jobbar med utrotningshotade djur.

CMO (Babyshop group): Jonas Jutmar. Han har varit anställd sedan 2015. Tidgare har han bland annat jobbat på Michelin Nordics.

Head of Marketing (Babyshop Group): Johan Loman. Han började på bolaget i oktober 2019 och har tidigare bland annat varit marknadsföringschef på Sutterheim.

Carpetvista

Gör: Säljer mattor.

Omsättning: 354 miljoner kronor 2018

Vinstmarginal: 5,84 procent

CEO: Michael Lindskog. Han började på bolaget i oktober 2019 och har tidigare varit medgrundare och vd på bolaget Waizer AB.

CFO: Annika Lundberg. Hon har jobbat på bolaget sedan 2017 och har tidigare bland annat varit finanschef på Kjell & Company.

CMO: Ulrika Klinkert. Hon har jobbat på Carpetvista sedan 2017. Har tidigare jobbat för bland annat Betsson group och Kjell & Company. 

Caliroots

Andreas Koschinke är vd på Caliroots. Foto: Pressbild

Gör: California Roots (Caliroots) säljer bland annat sneakers.

Omsättning: 378 miljoner kronor 2018

Vinstmarginal: -9,64 procent

CEO: Andreas Koschinke. Han grundade bolaget 2003 och har varit vd sedan dess.

Group CFO: Michael Hedman. Han började på bolaget i november 2019. Han har tidigare varit CFO på Aller Media och Benify. Kommer från Värmland.

Head of Buying: Sebastian Hellström. Han var jobbat på Caliroots sedan 2015. Tidigare har han bland annat jobbat på modevarumärket Solo. 

Läs fler artiklar
LÄS MER