Qliros nya storsatsning: "A och O för att fortsätta vara relevanta"

Qliro fintech
Qliros nya storsatsning: "A och O för att fortsätta vara relevanta"

Lotta Rauséus, medgrundare och marknadschef på Insurely, Martin Einemo, vd på Insurely, Martina Skande, produkt- och marknadschef på Qliro och Fredrik Malmqvist, chef för konsumentprodukter på Qliro.

Johanna Ekström

Reporter

Nästa år väntas Qliros finansdel gå till börsen. Nu gör man en ny storsatsning.

Qliros finansdel är idag en tjänst som dels erbjuder betallösningar för e-handlare och dels lån och sparkonton åt privatpersoner. 

Idag är det en del av den börsnoterade koncernen Qliro Group (som idag består även av Cdon och Nelly). Tidigare har det kommunicerats att ambitionen är att knoppa av Qliros finansdel genom en börsnotering under första halvåret 2020. Om inte någon av konkurrenterna hinner köpa upp det innan.

Nu meddelar bolaget att man under årets första kvartal gör en stor nysatsning och lanserar en ny app och sajt, med nya tjänster och uppdaterad design.

“Det rör sig om en helt ny app och en helt ny webbplattform, där hela kundupplevelsen kommer vara bra mycket bättre än idag. Hela utseendet kommer också att uppdateras med ett helt annat designkoncept”, säger bolagets produkt- och marknadschef Martina Skande.

Tanken är att fokus främst ska vara på slutkunden.

“Om man tittar på den finansiella marknaden i stort så sker det en stor transformation i och med digitaliseringen. Det kommer nya spännande aktörer och nya möjligheter.  Kunderna blir mer och mer kräsna samtidigt som det är större konkurrens".

"För att kunderna ska vilja interagera med oss är det dock A och O att skapa en jättebra kundupplevelse. Det är viktigt att skapa ett tjänsteutbud som kompletterar de produkter vi har idag för att skapa ännu mer relevans”, säger Martina Skande. 

Får kommission på köp

För att bredda tjänsten kommer Qliro därför att samarbeta med andra bolag och koppla på andra tjänster på den nya plattformen. 

“Det finns många fintechbolag som tagit fram bra lösningar, men som saknar distribution och kunder. Medan vi har 2 miljoner aktiva kunder idag vilket ger oss fantastiska möjligheter”, säger Martina Skande.

Först ut att samarbeta med Qliro blir försäkringsstartupen Insurely. Den som loggar in på Qliro kommer bli erbjuden att se över sina försäkringar via Insurely, och sedan få förslag på förändringar. Om kunden tecknar en ny försäkring via Insurely får Qliro kommission. 

“Qliros räckvidd med miljontals användare som interagerar med deras digitala plattform öppnar nya dörrar för oss. Vår mission är att via vår digitala lösning hjälpa privatpersoner att få kontroll över sina försäkringar och vara rätt försäkrade. Med Qliro som partner får vi en möjlighet att nå ut med vårt erbjudande till en stor publik i rätt kontext”, säger Martin Einemo, vd på Insurely, i en kommentar. 

Framöver är planen att även koppla på fler tjänster. 

Under året har Qliros betallösning för e-handlare vuxit snabbt. Bolaget uppger att man idag samarbetar med över 50 större e-handlare i Norden. På det området är man alltså en direkt konkurrent till Klarna. 

Kommer ni söka banklicens framöver?

“Här och nu ser vi inte det behovet, men vi har inte stängt den dörren. Vi är ett kreditmarknadsbolag i dag och under den licensen kan vi erbjuda väldigt många tjänster”, säger Martina Skande.  

Läs fler artiklar
LÄS MER