Sök

Kläduthyrningsbolaget Sabina & Friends skalar upp – med hjälp av kunderna

Sabina and FriendsSabina & Friendse-handel

Unni Warner och Åsa Nilsson startade Sabina & Friends som hyr ut kläder för 10 år sedan.

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Kläduthyrningsbolaget Sabina & Friends lät kunderna investera för att kunna satsa digitalt. Nu hoppas de på tillväxt.

Uthyrning av kläder har seglat upp som en het nisch och stora bolag som H&M och Marqet (tidigare MQ) testar konceptet i sina butiker.

Men långt före jättarna vaknade – redan 2010 drog Unni Warner och Åsa Nilsson igång Sabina & Friends som jobbar med just med kläduthyrning. De första åren hyrde de bara ut kläder via sin butik på Östermalm i Stockholm men med åren har verksamheten blivit mer digital.

Kunderna kan välja att hyra enstaka kläder eller att ha ett abonnemang som innebär att de får hyra ett visst antal plagg i månaden.

Nyligen lanserade bolaget en uppgraderad digital plattform som gör det möjligt att hyra kläderna på nätet och få dem hemskickade. Men i stället för att leta investerare bland riskkapitalister och affärsänglar gjorde de på ett annorlunda sätt.

"Vi gjorde en riktad investeringsrunda mot befintliga kunder som fick möjlighet att investera och bli delägare och fick in ungefär 500.000 kronor”, säger Fredrik Holmvik som är en av bolagets delägare till Breakit.

Fredrik Holmvik.

Han förklarar att det är svårt att som litet bolag locka riskkapitalister och att låta intresserade kunder investera kändes bättre än att starta en insamling på en crowdfoundingplattform. 

"Vi ser det som ett unikt grepp. Det är ett bevis på att vårt koncept fungerar och att vi har nöjda och lojala kunder", säger han. 

Bolaget som i dag omsätter ungefär 1 miljon kronor om året hoppas nu kunna skala upp sin verksamhet.

”Vårt väl fungerande erbjudande ska skalas upp nu när kunderna och marknaden på allvar är redo för detta erbjudande” säger Unni Warner, en av grundarna i ett pressmeddelande. 

Att flera konkurrenter har dykt upp under de senaste åren och att de stora kedjorna har börjat hyra ut kläder ser Fredrik Holmvik som ett gott tecken.

“Det är fantastiskt. Det är en utmaning att vara pionjär och men när vi är fler som gör samma sak ökar intresset och förhoppningsvis hittar fler kunder till oss”, säger han. 

Läs mer