9000 "serial returners" portade från e-handelsjätten

Boozte-handel

Hermann Haraldsson, vd på Boozt. Foto: Press och Istockphoto

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Boozt tar i med hårdhandskarna för att stoppa seriereturnerarna.

Har du hört talas om uttrycket "serial returners"? Det handlar om nätbutikernas skräckkunder. De som klickar hem en massa varor – för att sedan skicka tillbaka alltihopa.

Igen. Och igen.

Ibland är motivet att kunna ta bilder på sig själv i nya kläder. Bilder som sedan publiceras på sociala medier i jakten på likes. Det kallas ibland för "snap and send back" (hör mer om detta i vår senaste podd).

För att bekämpa detta samtidsfenomen – som uppstått på i kölvattnet e-handlarnas erbjudande med fri frakt och fria returer – har jätten Boozt valt att börja stänga av de värsta returnerarna.

Nu kommer de första siffrorna. 

"Boozt uppger att cirka 9000 kunder har hittills satts på "paus", vilket motsvarar 0,3 procent av företagets kundbas", skriver Ehandel.se

För Boozt handlar det sannolikt om en ekonomisk kalkyl. Returerna är kostsamma att hantera. Och om returerna tar för lång tid att hantera finns risken att varan blir svår att sälja igen på grund av att den inte längre är i säsong. 

Boozt använder även miljöargument för att motivera sitt drag att stänga av 9.000 kunder. Ett annat argument är att majoriteten av bolagets kunder kan få bättre service när seriereturnerarna portas.

"De berörda kunderna har naturligtvis varit missnöjda. Men vi har fått mycket positiv feedback från både kunder, branschen och investerare", säger kommunikationschefen Anders Enevoldsen till Ehandel.se.

Missa inte Breakits stora granskning där vi GPS-spårade e-handlarnas returer, och kunde visa hur vissa åker hundratals mil eftersom de skickas till länder som Polen och Estland.

 

Läs mer