Sök

Tuffa tider för e-handlarna – marginalerna krymper

Proofanalyticse-handel

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

E-handeln fortsätter växa men marginalerna krymper, visar en ny rapport.

Sveriges 30 största e-handlare sett till omsättning växte med cirka 20 procent förra året. Men det är inte bara guld och gröna skogar för nätjättarna – de genomsnittliga vinstmarginalen hos bolagen sjönk nämligen under året. Från 1,44 procent 2017 till 0,84 procent förra året.

Det visar en undersökning från företaget Proof Analytics, ett företag som hjälper bolag att få ut så mycket som möjligt av sin marknadsföring.

“Bland annat beror det på att många av bolagen satsar för mycket på snabbkonverterande marknadsföring. Det betyder till exempel på att man betalar en influencer som ger ut en rabattkod, gratis frakt om du handlar nu och så vidare istället för att satsa långsiktigt”, säger Maziar Nodehi som gjort studien till Breakit. 

Förutom att titta på bolagens omsättning och resultat har han också gått igenom deras hemsidor och sociala medier och analyserat hur de marknadsför sina produkter. 

Ett tecken på sårbarhet

Prisjämförelsetjänsten Pricerunner gjorde nyligen en liknande undersökning där de analyserade 164 svenska e-handelsföretag och deras årsredovisningar för 2018. Även den visade att bolagens marginaler är små. Den genomsnittliga rörelsemarginalen för bolagen i den undersökningen låg på 1,5 procent. 

”Lönsamheten fortsätter att vara en utmaning bland svenska e-handlare", sa Nicklas Storåkers som är vd för Pricerunner då.

Även Maziar Nodehi ser de sjunkande vinstmarginalerna som ett tecken på e-handlarnas sårbarhet. Han tror att tiden där man bara kan satsa på tillväxt är förbi.

“Det är ju okej om man är ett nystartat bolag men nu måste de som funnits i nästan tio år börja gå med vinst. Om konjunkturen vänder kommer vi förmodligen se att en stor aktör som Amazon tar över, att e-handlarna börjar köpa upp varandra och att vissa går i konkurs”, säger han. 

Långsiktig marknadsföring

Pricerunners analys kom fram till att de e-handlare som har bäst lönsamhet där de som framgångsrikt lyckats bygga sina egna varumärken. Förlorarna är varuhus.

Maziar Nodehi tror att de som kommer att lyckas är de e-handlare som satsar på långsiktig marknadsföring snarare än de som jagar snabb konvertering. 

Bland de 30 bolag som Maziar Nodehi tittat på hade bolag inom elektronik högst vinstmarginal på 6,84 procent. Medan bolag inom mat på nätet landande på lägst, minus 14,67 procent.

Lyssna på Caroline Englunds analys om en eventuellt stundande e-handelsdöd i Breakits podcast.

 

Läs mer