Sök

Espresso House-grundaren storsatsar på Eggs Inc.

Eggs Inc.mat

Elisabet Eriksson och Eggs Incs. mat.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

”Det är något som saknas på snabbmatshyllan", säger Elisabet Eriksson.

Glöm burgare och korv – nu är det ägg som gäller på snabbmatsmenyn. I alla fall om Elisabet Eriksson får bestämma. Hon står bakom satsningen Eggs Inc. med visionen om att bygga en internationell snabbmatskedja där huvudråvaran i alla rätter är just ägg. 

”Ägg är en superråvara som erbjuder oändliga möjligheter till variation i smak och form, och som dessutom är kalorisnål och proteinrik”, säger Elisabet Eriksson. 

På menyn finns bland annat pizzor, helt gjorda på ägg, äggburgare och milkshakes. Efter att ha kört ett testkoncept med en restaurang i Stockholm under ett år är satsningen nu redo att skalas upp. 

Elisabet Eriksson saknar knappast erfarenhet. För över 20 år sedan, närmare bestämt 1996, grundade hon nämligen kaffekedjan Espresso House. Det som startade som en liten satsning i Lund har nu växt till en nordisk succé med över 450 enheter. 

När investeringsbolaget JAB köpte upp kedjan för fyra år sedan avslutade hon allt engagemang i bolaget. 

Elisabet Eriksson berättar att hon egentligen inte alls intresserade sig för kaffe – hon såg bara något som saknades på marknaden. Nu ser hon samma behov och potential med Eggs Inc. 

”Det är något som saknas på snabbmatshyllan. Jag saknar själv något nyttigt när jag är på språng på stan. Det är ofta hamburgare, korv eller liknande om man inte ska betala mycket för att sitta ned och äta”. 

Elisabet Erikssons vision med Eggs Inc. är att bygga ett ”nyttigt McDonalds”. Om du känner igen namnet sedan tidigare kan det bero på att ett annat ”ägg-koncept” tidigare drevs under samma namn. Det varumärket har köpts upp av Elisabet Eriksson och hennes medgrundare, tillika make, Glenn Eriksson .

Målet är att öppna omkring 100 restauranger globalt inom fem år och affärsmodellen kommer att basera sig på franchise-avtal. Elisabet Eriksson berättar att det internationella intresset är stort och att Filippinerna är först ut som ny marknad. Tanken är att satsa på England och USA därefter. 

”Nu vill vi växa väldigt fort utanför Sverige och det kommer inte fungera om vi inte gör det som franchise". 

Planen är att servera allt från frukost till brunch och middag. Kedjan har även fått rättigheter för alkoholservering. 

”Det är en jättekarusell att ta in ett koncept i USA, men man får ta expertis från det land man kommer till. Ägg är som tur är något de flesta länder äter så vi behöver inte ändra vårt koncept så mycket”. 

Man hör ofta larm med varningar om att inte äta för mycket ägg? Oroar det er? 

”Inte överhuvudtaget faktiskt. Ägg innehåller många vitaminer och det mesta du behöver”. 

Eggs Inc. ägs till större delen av paret Elisabeth och Glenn Eriksson, utöver det är ett mindre innehav fördelat över några vänner. Något externt kapital har inte varit nödvändigt då avkastningen från försäljningen av Espresso House lagt grunden för Eggs Inc. 

Själv tycker hon dock inte att försäljningen varit någon succéaffär för egen del.

”Vi var för ivriga och snabba, vi ville växa fort och sålde av stora delar ganska fort. Den erfarenheten tar jag med mig”, säger hon. 

Har ni några tankar på att sälja Eggs Inc. också i framtiden? 

”Saken är att det är så roligt. När vi startade Espresso House trodde jag att vi skulle sälja inom fem år. Jag var med i nästan 20 år”.

Läs mer