Sök

Daniel Wellingtons marknadschef lämnar – "Ska jobba med Filip Tysander"

Daniel Wellingtone-handelSociala medier

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Efter sju år lämnar toppchefen Anders Hedman klocksuccén Daniel Wellington.
"Jag kommer att jobba med andra projekt med Filip Tysander", avslöjar han.

Det svenska klockmärket Daniel Wellington, som grundats och ägs av Filip Tysander, har utvecklats till en riktigt framgångssaga.

Under de senaste åren har bolaget dundrat fram, och närvaron och strategin på sociala medier har spelat en avgörande roll för framgångarna. Inte minst de enorma satsningarna på influencers där Daniel Wellington arbetat med såväl större som mindre profiler världen över.

Under förra året landade bolagets omsättning på 2 miljarder kronor med en vinst på 516 miljoner kronor.

Nu stuvar klocksuccén om i toppen. Daniel Wellingtons marknadschef Anders Hedman har i det tysta lämnat sin post. Uppgifterna bekräftas av bolagets PR-chef Camilla Åstrand. 

"Det stämmer att Anders Hedman lämnade sin position som CMO på Daniel Wellington i slutet av november i år. Anders lämnade sin position på egen begäran”, skriver Camilla Åstrand i ett mejl till Breakit.

Ska jobba vidare med Filip Tysander

Anders Hedman har genomfört en lång resa tillsammans med Daniel Wellington. Det har gått över sju år sedan han först började att arbeta på bolaget, då inom sälj, och därefter har han klättrat uppåt i leden. Den röda tråden har varit arbetet inom marknadsföring och försäljning i sociala medier. 

"Jag har jobbat på Daniel Wellington sedan starten och det har varit en helt fantastisk resa. Nu är jag sugen på att göra något nytt och har därför valt att lämna företaget och testa på nya utmaningar", skriver Anders Hedman i ett mejl till Breakit. 

Han avslöjar inte vad han tänker göra härnäst, men ger en tydlig vink om framtiden. 

"Jag kommer att jobba med andra projekt med Filip Tysander, vilket ska bli väldigt spännande och lärorikt", säger Anders Hedman. 

Några fler detaljer vill han inte berätta.

Ingen ersättare på plats

Camilla Åstrand uppger att det pågår en rekryteringsprocess för att hitta en ny marknadschef. 

"Under tiden har vi en tillförordnad CMO i Ebba Kilman”, skriver Camilla Åstrand. 

Ebba Kilman tillträdde posten i november. Hon lämnade nyligen rollen som vd för mediebyrån Vizeum och sitter även i flera bolagsstyrelser, exempelvis Intersport.

Bolaget vill inte besvara frågor om huruvida bytet av marknadschef kommer innebära en ny marknadsföringsstrategi eller inte.

Daniel Wellington gjorde som sagt ett imponerande resultat på 516 miljoner kronor för 2018, men det var också det första året sedan 2011 som försäljningen minskade. Tittar vi tillbaka på 2017 ser vi en omsättning på 2,4 miljarder kronor och 900 miljoner kronor i vinst. De sjunkande siffrorna ska ses i ljuset av att bolaget expanderat kraftigt och även satsat på utrullning av fysiska butiker. 

Några siffror för 2019 har ännu inte kommunicerats. 

Filip Tysander är ensam ägare av Daniel Wellington.

Läs mer