Sök

Nakd satsar på skönhetsprodukter: "Kommer att generera stora intäkter”

Nakd

Nakd:s brand director Natascha Billing tror att satsningen på skönhet kommer att generera stora intäkter.

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Modesajten Nakd satsar på skönhet.

Skönhetsbranschen växer så det knakar och influencers som Bianca Ingrosso och Therese Lindgren har hoppat på tåget och startat egna varumärken inom smink och hudvård. 

Även jättar som Zalando och Boozt har under de senaste åren valt att bredda sitt sortiment och satsa på skönhet som ny kategori. 

Nu är det den snabbväxande modesajten Nakd:s tur. Bolaget, som fram tills nu har sålt kläder och accessoarer, kommer framöver också att sälja skönhetsprodukter. Nästa vecka släpps en kollektion med bland annat ögonskugga, flytande läppstift och eyeliner som enligt bolaget ska framhäva naturlig skönhet. 

“Skönhet är den kategori som har varit absolut mest efterfrågad av våra kunder. Vi tror också att satsningen kommer att generera stora intäkter”, säger Natascha Billing, som har titeln brand director på Nakd, till Breakit. 

Enligt Natascha Billing kommer kunderna ha stor inverkan när nya produkter inom konceptet tas fram och precis som tidigare kommer bolaget att jobba tillsammans med influencers. Det kan både handla om influencers som marknadsför produkterna men också om profiler som tar fram egna produkter tillsammans med Nakd.

80 procent av produkterna kommer att ha veganska ingredienser och målet är att 100 procent av dem ska vara veganska i framtiden. Produktionen sker i Polen och i Taiwan. 

Nakd omsatte 816 miljoner kronor under 2018, vilket var en ökning med 95 procent jämfört med året innan. Rörelsemarginalen låg under fjolåret på minus 15 procent, och bolaget redovisade en rörelseförlust på runt 122 miljoner kronor.

Under tredje kvartalet 2019 nådde företaget en rullande årsomsättning på över 1,3 miljarder kronor.

Läs mer