Brakförlust för Klarna – backar närmare en halv miljard

Klarna fintech krediter
Brakförlust för Klarna – backar närmare en halv miljard

Erik Wisterberg

Reporter

Nya siffror avslöjas i Klarnas färska delårsrapport.

Betalbolaget Klarna tog nyligen in över 4 miljarder kronor i riskkapital. Detta för att elda på sin expansion, där inbrytningen i USA får ses som det allra viktigaste just nu. 

Breakits källor beskriver att bolaget lägger mycket krut på den satsningen, bland annat när det kommer till marknadsföringen. Enligt Breakits uppgifter växer Klarna med 6500 nya handlare på årsbasis i USA, men bolaget vill inte uppge hur många handlare som hittills har anslutit sig. 

Bolagets delårsrapport för årets nio första månader visar att expansionen kostar på.

Klarna omsatte 5 miljarder kronor under perioden, men redovisar en rörelseförlust på 481 miljoner kronor. Förlusten är enligt plan, om man ska tro Klarnas rapport. 

"Kostnaderna hittills i år är i linje med vår plan, och vårt åtagande att ytterligare investera i ett konsumentvänligt produkterbudande, topp-talang och ökad varumärkeskännedom fortsätter med ett fokus på USA och expansion på marknaden."

Den största delen av förlusten härrör från det tredje kvartalet i år.

Kreditförlusterna fördubblas

Resultatet påverkas bland annat av kreditförluster på 1,2 miljarder kronor. Motsvarande period förra året uppgick kreditförlusterna till 578 miljoner kronor.  

Denna siffra speglar alltså krediter som Klarna gett till människor som handlat via företagets betallösningar, men som företaget inte räknar med att få betalt för.

En del i Klarnas erbjudande mot handlarna innebär just att företaget tar smällen när folk inte kan betala. 

"En växande kundbas, speciellt på nya marknader, påverkar tillfälligt kreditförlusterna. I takt med att andelen återvändande kunder växer kommer nettokreditförlusterna att minska", skriver Klarna i rapporten. 

Sannolikt handlar detta till stor del om expansionen i USA. Nya kunder innebär en högre risk för Klarna, som jobbar med ett internt system för kreditprövning.

En annan tänkbar förklaring är Klarnas storsatsning på ett eget kort. Klarna-kortet är enkelt beskrivet ett kontokort, som tämligen sömlöst ställs om till ett kreditkort när användaren inte har pengar kvar på kontot. 

"Klarna-kortet, som för tillfället är tillgängligt i Tyskland och Sverige, har lått mer än 220.000 utgivna kort", skriver bolaget i rapporten. 

Hur detta har påverkat kreditförlusterna framgår inte av rapporten. 

Läs fler artiklar
LÄS MER