Sök

Nakds succésiffror – sålde för kvarts miljard under shoppingveckan

Nakdehandel

Nakds grundare och vd Jarno Vanhatapio. Foto: Press/Istockphoto.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Modesajten Nakd sålde för 248 miljoner kronor under förra veckan, då shopping-högtiden Black Friday inföll.

Det meddelar bolaget i ett pressmeddelande.

E-handlarens bästa dag var, kanske inte helt oväntat, själva fredagen. Då sålde Nakd mode för hela 56,5 miljoner kronor, en ökning på 177 procent jämfört med året innan.

“Vi hade samma erbjudande 2019 som 2018, så är jag väldigt nöjd med utfallet av årets Black Week. Att ha tresiffriga procentuella ökningstal från en bas på över hundra miljoner kronor är ett rejält styrkebesked. Men jag är inte förvånad, eftersom vi utvecklat vår affär och kunskapen om våra kunder väldigt mycket under året”, säger Nakds vd Jarno Vanhatapio i pressmeddelandet. 

Försäljningen för hela veckan var 125 procent bättre än fjolåret.

Nakd lanserades i januari 2016 och har sedan dess växt snabbt. Under 2018 omsatte bolaget 816 miljoner kronor, men gjorde samtidigt en förlust på 122 miljoner kronor. Nu har Nakd ställt in siktet på att inte bara växa utan också att nå lönsamhet. Ett mål som bolaget redan säger sig ha uppnått på flera marknader under det senaste året.

Har halverat förlusterna under 2019

“Vi följer den plan vi satte upp 2016 med våra första investerare. I den planerade vi den första break-even-månaden Q4 2019. Även om vi inte idag har det färdiga bokslutet för november, så vet vi att vi kommer att vara på break-even eller väldigt nära”, säger Jarno Vanhatapio och fortsätter.

“Volymökningarna ger oss utväxling i resultaträkningen, vilket bevisar vår långsiktiga affärsmodell med god lönsamhet. Vi har under helåret 2019 halverat vår förlust från 2018. Vi kommer fortsätta vår väg mot helårs lönsamhet och kommer också att fortsätta investera i bland annat klimatneutralitet och cirkulär modell. Den globala modemarknaden genomgår en stor förändring och nu formas de framtida vinnarna, därav prioriterar vi fortfarande att ta marknadsandelar i en hög takt vilket Black Week är ett bevis på.”

Andra skrytsiffror som Nakd delar med sig av i pressmeddelandet är att sajten registrerade 9 miljoner besök under veckan, med beställningar från 72 länder och en total försäljning på närmare 1 miljon plagg kläder.

Läs mer