Sök

Sällskapet i Stockholm som förvaltar en miljonportfölj – i klassiska bilar

Bo Lindman, ordförande i Sportbilsfonden.

Tomas Schultz

Tomas Schultz

Bilspanarna

Fossila bilar som ökar i värde. Hur är det möjligt?
Bilspanarna har mött sällskapet som förvaltar en fond med en portfölj av klassiska sportbilar där värdeutveckling varit bättre än börsen de senaste tio åren.
Men det finns samtidigt risker.

Den här texten är en del av artikelserien “Bilspanarna". Artiklarna skrivs av bilälskarna Tomas Schultz, som till vardags arbetar på Schibsted Media Group, och Robin Flodén, som arbetar på publicisthuset Leeads (transparens: Leeads är en partner till Breakit). Artiklarna har ingen koppling till duons vardagsjobb.

De senaste tio åren har värdeutvecklingen för klassiska bilar varit närmare 500 procent, enligt Hagertys, och internationellt har det funnits en trend i att starta fonder inom tillgångsslag med låg volatilitet. Idag går det exempelvis att investera i allt från klassiska bilar till cigarrer, viner, whisky och konst. 

Företeelsen med investeringsfonder i den här typen av tillgångar är något vi däremot inte har sett speciellt mycket av i Sverige – än. 

Men det vill gänget bakom Sportbilsfonden försöka ändra på.

Bo Lindman, som är styrelseordförande i Sportbilsfonden, låter entusiastisk när han börjar berätta om bakgrunden till bilfonden som han och några vänner startade 2016.

”När jag tittade på mitt pensionssparande och jämförde med mina bilar i garaget så insåg jag att mina bilar var mer värda och haft bättre värdeutveckling över tid. Över ett par glas whisky med nära vänner kunde vi också konstatera att min hobby varit långt mer mer lönsam än deras jobb i finansbranschen”, säger Bo Lindman.

Större medelklass driver upp efterfrågan

Han är naturligtvis part i målet. Men enligt Bo Lindman har klassiska sportbilar som tillgångsslag en enorm potential.

”Den svenska marknaden för klassiska bilar är undervärderad globalt sett vilket gör det perfekt  att bygga upp en samling för den som är kapitalstark. En ökande medelklass globalt skapar dessutom större målgrupper för dessa unika bilar och driver upp efterfrågan, och därmed priserna i sin tur.”

Sportbilsfonden består idag av ett 20-tal bilar värderade till tiotals miljoner kronor. Det handlar om klassiska sportbilar av kända märken som Ferrari, Maserati, De Tomaso, Porsche, Jaguar, med flera.

”I början hade vi med ett gäng institutionella investerare men det blev för ryckigt då deras tidshorisont inte rimmade med vår. Merparten av aktieägarna idag har ett bilintresse i grunden men vi har flera tunga namn inom finansvärlden", säger Bo Lindman, som själv vunnit motorsporttävlingar som LeMans Classic, och fortsätter:

”Som med alla investeringar ska man inte lägga alla ägg i en korg. Här investerar man med både hjärta och hjärna för tillgången kan i princip aldrig bli värd noll som ett bolag på börsen. Jag brukar något skämtsamt jämföra med att det är lika stabilt som att investera i svensk skog.”

Hur stabilt är det – egentligen?

För de flesta investeringar spelar konjunkturen som bekant en viktig roll och med läget som den globala världsekonomin stått i har klassiska bilar självklart påverkats positivt. I augusti 2018 klubbade auktionshuset RM Sotheby's en unik Ferrari 250 GTO från 1962 för hela 48,4 miljoner USD, motsvarande cirka 467 miljoner kronor.

Med sådana enorma summor förstår man att hypen kring klassiker som investeringsobjekt just nu står på sin topp. 

Det globala värderingsindexet för samlarbilar, som bilförsäkringsbolaget Hagertys presenterar årligen, visar samtidigt redan en avmattning under 2018, vilket NY Times rapporterade om i våras. 

Experterna menar att den stora knäckfrågan framåt blir hur framtidens kapitalstarka ”generation X”-are och millennials faktiskt värderar fossila klassiska bilar. Att den yngre generationen har samma passion och nostalgi kring gamla bensinbilar är ingen självklarhet.

Hur det kommer att gå för Sportbilsfonden återstår alltså att se.

Investerar med hjärtat

Men kanske är värdeutvecklingen på portföljen inte det enda som betyder något? Att investera i ett community likt detta innefattar trots allt även bilträffar och resor med likasinnade entusiaster. Till skillnad från att bara se staplar och diagram i en fondportfölj på Nordnet eller Avanza kretsar den här typen av investeringar oftast kring en passion.

Det ska hur som helst bli intressant att se värdeutvecklingen på den där Ferrarin som såldes för dryga halvmiljarden nästa gång den klubbas.

Om den någonsin gör det igen.

Läs mer