Nya rekordsiffror under Black Friday – men tydlig avmattning i tillväxten

e-handel retail
Nya rekordsiffror under Black Friday – men tydlig avmattning i tillväxten

Finwire / Breakit

"I år har vi sett en trötthet hos konsumenterna."

Årets Black Friday slog nytt rekord för femte året i rad men ökningen har tydligt mattats av. Antalet köp ökade sju procent, vilket kan jämföras med ökningen om tio procent i fjol och 21 procent år 2016, skriver betaltjänsteleverantören DIBS.

"I år har vi sett en trötthet hos konsumenterna kring Black Friday. Klimatfrågan, butiker som luras och längre reaperiod har dämpat köpivern. Även den förlängda rabatthelgen, som för vissa webbutiker är 12 dagar, gör att fokuset på fredagen minskar. Trots det fick vi ett traditionsenligt rekord så för många är plånboken fortfarande viktigare än miljön", säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS.

Statistik från Klarna visar samtidigt att försäljningen ökade med 14 procent. Men de riktigt stora fynden tycks ha varit färre i år. Statistik från Prisjakt visar att priserna bara var 5 procent billigare än en vanlig dag och för var 7:e produkt ökade till och med priset.

Försäljningen sjönk i USA

I USA noterades också ett nytt rekord för Black Friday. E-handelsförsäljningen ökade till 7,4 miljarder dollar visar data från Adobe Analytics. Det följer på att konsumenterna spenderade 4,2 miljarder dollar online dagen innan på Thanksgiving Day.

För traditionella fysiska butiker var Black Friday dock ingen höjdare. Försäljningen sjönk 6,2 procent under dagen efter att ha stigit 2,3 procent under Thanksgiving. Summerat för de båda dagarna var butiksförsäljningen 3 procent lägre, enligt ShopperTrak Data som CNBC refererar till.

Under måndagens shoppingevent, Cyber Monday, förväntar sig Adobe Analytics att försäljningen ökar 18,9 procent till rekordhöga 9,4 miljarder dollar. Totalt för hela julsäsongen väntas konsumenterna spendera 143,7 miljarder dollar online.

Läs fler artiklar
LÄS MER