Sök

Musikstreaming växer i snabb takt i USA – 2015 blev rekordår

SpotifyTidalApple Music

Artisten Drake i samband med Apple Musics lanseringsevent Foto:TT/Jeff Chiu

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Antalet strömmade låtar fördubblades under 2015.

Under 2015 lanserades Spotify-konkurrenter som Apple Music och Tidal sina musiktjänster. Det ser nu ut att ha gett den amerikanska marknaden en ordentlig boost.

Enligt siffror från Nielsen Music strömmades det totalt 317,2 miljarder låtar, både via video och ljud, under 2015. Det är en fördubbling jämfört med 2014, då 164,5 miljarder låtar strömmades. Siffrorna motsvarar en ökning på hela 93 procent, rapporterar Billboard.

I takt med att musikströmningen växer så minskar dock den digitala försäljningen av musik, som framför allt sker via plattformar som exempelvis Itunes. Den digitala försäljningen av musik sjönk under 2015 med 12,5 procent jämfört med året innan. I faktiska låtar innebär det en minskning från 1,1 miljarder sålda låtar till 964,8 miljoner.

Även den fysiska musikförsäljningen fortsätter att sjunka (trots att superstjärnan Adele slagit försäljningsrekord med sin nya skiva). I fjol såldes 137,5 miljoner album i USA, vilket kan jämföras med 2014 års siffra på 150 miljoner.

Läs mer