Bolaget planerar att stänga en runda på andra sidan Atlanten i början av nästa år, skriver Di digital. Tanken är att hitta en strategisk partner som kan hjälpa bolaget att vinna mark i USA där bolaget nu vill bygga upp ett tech-team och anställa chefer. Hur mycket bolaget ska ta in är inte bestämt.
Acast tog in knappt 33 miljoner dollar i slutet av förra året från bland andra Swedbank Robur och Första AP-fonden. I augusti tecknades även ett finansieringsavtal om 25 miljoner euro, cirka 270 miljoner kronor, med Europeiska Investeringsbanken.
I slutet av 2018 var låg Acasts värdering på nära 190 miljoner dollar, cirka 1,8 miljarder kronor med dagens växelkurs.
Acast uppskattar att den globala annonsmarknaden för podcasts var värd omkring 2 miljarder dollar förra året med en tillväxt på 35-40 procent, skriver Di digital.
Acast omsatte totalt 190 miljoner kronor under fjolåret, en ökning med 100 procent jämfört med föregående år. Samtidigt ökade minusresultatet från 65,1 till 85,5 miljoner kronor.