Sök

Acast letar investerare i USA – vill hitta strategisk partner

Acast

Ross Adams, vd på Acast. Foto: Press

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Podcastplattformen Acast vill erövra den amerikanska marknaden och letar nu efter investerare.

Bolaget planerar att stänga en runda på andra sidan Atlanten i början av nästa år, skriver Di digital. Tanken är att hitta en strategisk partner som kan hjälpa bolaget att vinna mark i USA där bolaget nu vill bygga upp ett tech-team och anställa chefer. Hur mycket bolaget ska ta in är inte bestämt.

Acast tog in knappt 33 miljoner dollar i slutet av förra året från bland andra Swedbank Robur och Första AP-fonden. I augusti tecknades även ett finansieringsavtal om 25 miljoner euro, cirka 270 miljoner kronor, med Europeiska Investeringsbanken.

I slutet av 2018 var låg Acasts värdering på nära 190 miljoner dollar, cirka 1,8 miljarder kronor med dagens växelkurs. 

Acast uppskattar att den globala annonsmarknaden för podcasts var värd omkring 2 miljarder dollar förra året med en tillväxt på 35-40 procent, skriver Di digital. 

Acast omsatte totalt 190 miljoner kronor under fjolåret, en ökning med 100 procent jämfört med föregående år. Samtidigt ökade minusresultatet från 65,1 till 85,5 miljoner kronor.

Läs mer