Sök

Kundselfies och nagelfix – så ska H&M:s nya butik locka kunderna

H&Mretail

Foto: Pressbilder

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Hållbarhet, mikroinfluencers och snabba skönhetsbehandlingar. H&M har tagit fasta på en rad heta retailtrender i sin nya flaggskeppsbutik vid Sergels torg i Stockholm.

Sedan krisåret 2017 när H&M:s försäljning haltade och aktien bara sjönk har arbetet med att ställa om digitalt gått på högvarv. Investeringar, nya satsningar och samarbeten har fullkomligt sprutat ut från modejätten. 

I onsdags visade H&M sin nya flaggskeppsbutik i centrala Stockholm som öppnar på fredag.

Här är några av trender som bolaget förmodligen inspirerats av.

# Hållbarhet. Kunderna har de senaste åren blivit mer och mer miljömedvetna och nu vill de inte bara shoppa med mobilen de vill också veta allt om var kläderna produceras och vad de innehåller. Vill man lyckas och på sikt överleva som modevarumärke är hållbarhet och transparens ett måste. H&M har tidigare i år köpt upp Sellpy – en tjänst som tar hand om och säljer vidare kläder som folk rensar ut hemma. I sin nya butik satsar de på uthyrning av kläder och lagning av kläder. Den som vill sy om eller piffa upp gamla kläder kan även göra det i butiken med hjälp av personal från syateljén. Kunderna kommer även att få information om var och hur plaggen i butiken är tillverkade genom att scanna QR-koder på kläderna.

H&M är långt ifrån ensamma att haka på den här trenden. Fastfashion-bolaget Nakd, som säljer kläder på nätet i en rasande fart, gick i somras ut med att de satsar nästan 50 miljoner kronor på ett hållbarhetsprojekt som ska lanseras i höst och e-handelsjätten Zalando utreder om kunderna ska kunna klimatkompensera för sina köp. Även klädkedjan MQ som nyligen bytte namn till Marqet satsar på hållbara material och ett samarbete med Myrorna.

# Mikroinfluencers
En av årets hetaste marknadsföringstrender är så kallade mikroinfluencer – en “vanlig person” med relativt få trogna följare som skapar innehåll utifrån ett genuint intresse. Succébolag som Nakd, Daniel Welligton och Ideal of Sweden får nu marknadsföring via dessa trogna ambassadörer för en extremt billig peng och nu vill H&M jobba mer med “att låta sina kunder mötas” som de kallar det. I butiken på Sergels torg finns skärmar där bilder på vanliga H&M-kunder som visar upp bolagets kläder ska synas. “Vem som helst kan vara en influencer” säger H&M:s representanter och det enda du behöver göra för att synas på skärmarna är att publicera en bild på dig själv på instagram under hashtagen: H&MxME

# New retail
Sedan e-handelsjätten Alibaba lanserade konceptet New Retail har resten av retailvärlden gjort sitt bästa för att på samma sätt som giganten i öst använda teknik och kunskap från online–affären offline. H&M:s bidrag som kan kopplas till den här trenden är deras nya app som kunden kan koppla till den butik de befinner sig. De kan sedan snabbt se vilka kläder som finns i lager. Finns inte rätt storlek eller färg kan kunderna klicka hem varan online eller kolla upp om den finns i en butik i närheten. 

# Nya sätt att betala
När H&M förra året investerade 185 miljoner kronor i Klarna motiverades satsningen med att H&M ville ha en skräddarsydd betallösning som skulle kunna användas både online och offline.

Nu kan kunder som handlar i H&M:s nya butik välja Klarna som betallösning. Det betyder att du kan samla köp på hög och betala senare.

Klarna hamnar då och då i medialt blåsväder på grund av den oundvikliga baksidan med "betala-senare-upplägg". Vissa kunder glömmer att betala, och vissa har shoppat över sina tillgångar. De hamnar i värsta fall hos kronofogden. När H&M nu öppnar för att modehungriga shoppare kan fylla sina kassar utan att ha en krona på kontot är frågan om bolaget också kommer att stöta på liknande problem.

Kunderna i den nya butiken kommer också att kunna betala genom att själva scanna varorna och betala med kort. Tanken är att personalen, som inte behöver stå i kassan i samma utsträckning, ska ägna mer tid åt att hjälpa kunderna i butiken. 

# Snabba skönhetsbehandlingar
Efterfrågan på snabba skönhetsbehandlingar för kunder i farten har ökat. Det säger flera skönhetsentreprenörer som Breakit har pratat med. H&M investerade i augusti i år i skönhetstjänsten Dashl som är en digital plattform där stylister av olika slag kan möta kunderna där de befinner sig – till exempel i hemmet, på arbetsplatsen eller på hotellrummet. Dashl och H&M har samarbetat sedan en tid tillbaka och i den nya butiken finns en 30 kvadratmeter stor yta där kunder kan fixa exempelvis naglar, hår eller ögonbryn.

För att kunderna ska hinna shoppa och fixa naglarna innan och efter jobbet kommer butiken att vara öppen från 7.30 på morgonen och inte stänga förrän klockan 20.00 på kvällen på vardagar. 

Läs mer