Entreprenören: ”Skönt att ha en partner som fattar e-handel”

Entreprenören: ”Skönt att ha en partner som fattar e-handel”

Björn Fant är medgrundare på vitvarusajten Hemmy.se.

För att bygga en tillväxtraket inom e-handel krävs millimeterkoll på betalningar, returer och marginaler. Vitvarusajten Hemmy.se valde Svea som finansiell partner för att få både branscherfarenhet och smidiga verktyg. “Backoffice-verktyget är fantastiskt, bäst på hela marknaden”, säger entreprenören Björn Fant.

Björn Fant jobbade tidigare på Tretti.se, e-handlaren för vitvaror. Tillsammans med Paul Fischbein, Johan Forslund och Stefan Hörlén startade han Hemmy.se 2018. Bolaget omsatte 42 miljoner kronor redan första året och i år hoppas man dubbla detta.

Kom igång med digital försäljning och e-handel till dina kunder

”Vår idé är att erbjuda produkter och tjänster för hela hemmet,” säger grundare Björn Fant.

Resultatet är att kunderna kan frossa i allt från tvättmaskiner och gasolgrillar, till skruvdragare och juicepressar. Alla varor skeppas från eget lager med egen personal, söder om Stockholm.

”Vi ville bygga det så, med närhet till alla funktioner och så att vi har koll på alla flöden.”

Administrationen ofta en dold kostnad

Även om Hemmy inte upplever samma returnivåer som exempelvis en modesajt, blir det av naturen en komplex hantering av betalflöden. En diskmaskin med tillverkningsfel som ska fraktas fram och tillbaka skapar snabbt problem om systemen inte hänger med.

”Allt ska ske smidigt och enkelt för kunden, men i bakgrunden kan det bli väldigt mycket hantering av ordrar, returer, återbetalningar och fakturor. Administrationen är en dold kostnad för många bolag som vill skala upp snabbt.”

För Hemmy var det därför tidigt en självklarhet att lägga betalningshanteringen hos tredje part. De utvärderade alla stora aktörer på marknaden och valet föll på Svea, som de tyckte erbjöd det bästa alternativet.

Backoffice-verktyget är fantastiskt, bäst på hela marknaden

”De har en bra teknisk lösning till ett konkurrenskraftigt pris. Backoffice-verktyget är fantastiskt, bäst på hela marknaden.”

Svea ansvarar idag för checkouten och hela kundens betalresa, inklusive betallösningar, bedrägerihantering, kreditrisk och fakturering. Lösningen är direktkopplad mot Hemmys e-handelsplattform.

Tät dialog

Med lång erfarenhet från e-handel med sällanköpsprodukter inser Björn Fant samtidigt att systemens förträfflighet inte räcker. Som i alla handelsrelationer handlar det om att behålla nöjda kunder och få dem att återkomma.

”Vi lever mycket på att vi har så höga kundbetyg, och det beror till stor del på att vi med Sveas hjälp kan få en smidighet i betalningar, återbetalningar och leverans. Har du betalat 5000 kronor för en vitvara som inte funkar ska du inte behöva vänta på en  återbetalning av pengarna.”

Han betonar att en viktig del i partnerskapets framgång är att man har haft en tät dialog. Hemmy har exempelvis ingått i Sveas customer advisory board för att bidra till ytterligare utveckling av tjänsterna.

Vi har bra avstämningar och har fått tycka till kring hur checkout och back-office ska utvecklas

”Samarbetet har alltid varit väldigt nära. Vi har bra avstämningar och har fått tycka till kring hur checkout och back-office ska utvecklas. Det är skönt med en partner som fattar hur e-handel fungerar. Det betyder att vi kan bli ännu bättre för våra kunder.”

Ny digital bank som underlättar för företagare

Svea försöker hela tiden utveckla sina tjänster för att kunna bli en ännu bättre finansiell partner till företagare, som Hemmy. Nu lanserar Svea en helt ny digital bank för företagare.

“Vi känner verkligen en stor glädje i att få arbeta med att hjälpa småföretag”, säger Svea Banks vd Victor Ramström och fortsätter:

“Det finns ett skriande behov av en bra digital företagsbank med en hög nivå av automatisering och self-service, men som också förstår företagarens vardag och kan hjälpa till när det verkligen behövs”.

Nyfiken på Sveas nya digitala bank för företagare? Läs mer här!

Läs fler artiklar
LÄS MER