Sök

Annonssamarbete med Fondia

Eliq-vd:n om att ha hållbara avtal: ”Våra motparter har några miljarder på balansräkningen”

Håkan Ludvigson är vd och medgrundare på svenska el-appen Eliq.

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Först Sverige, sedan världen. Brukar det heta.
För svenska el-appen Eliq har det varit tvärtom.
”Vi fick vår första svenska kund för mindre än ett år sedan”, säger Håkan Ludvigson, vd och medgrundare på Eliq.

Från början var Eliq en liten dosa som hjälpte villaägare få koll på elförbrukningen. Företaget bakom hette Exibea och grundades i Göteborg 2010, deras produkter såldes bland annat på Kjell & Company och Ikea. Men 2016 tryckte bolaget på reset-knappen. Bytte namn till Eliq, tog in nya investerare och flyttade fokus: från konsumentprodukter till att ge energibolagen möjlighet att erbjuda kunderna en app där de kan följa energiåtgången i realtid. 

“Vi såg en större möjlighet i att jobba med energibolagen, på så sätt kan man nå och hjälpa 100 miljoner slutkunder använda energi på ett bättre sätt”, säger Eliqs vd Håkan Ludvigson.

Rätt produkt vid rätt tidpunkt

Snart fyra år efter omstarten kan man konstatera att det var ett klokt beslut. Eliq har flera av Europas största elbolag som kunder och därigenom över en miljon slutkonsumenter kontrakterade. Som så ofta när tillväxten tar fart var tajmingen perfekt, då  gamla analoga elnät runt om i Europa byts ut mot smarta, digitala nät som öppnar upp för helt nya möjligheter vad gäller dataanalys. 

”Du får en bättre överblick över hur du förbrukar elen där hemma, vilket ger dig en möjlighet att optimera elanvändandet och göra bättre val i vardagen. Om något förbrukar väldigt mycket får du ett larm”.

Och användarna verkar vara nöjda. I en kundundersökning uppger 60 procent att de på grund av Eliqs app har investerat i mer engergieffektiva produkter, exempelvis värmesystem eller belysning.

De senaste två åren har det varit mycket sälj, dialog med våra investerare och rekrytering för min del

Eliqs första kunder var norska och franska elbolag. Därefter har Storbritannien blivit en stor marknad för bolaget, och i år finns Eliqs tjänster även tillgängliga för kunder till fyra svenska energibolag i Sverige. 

”De senaste två åren har det varit mycket sälj, dialog med våra investerare och rekrytering för min del. Vi var fem från början, ifjol elva och nu är vi 23”, säger Håkan Ludvigson. 

Hållbara avtal en förutsättning

Eliq hanterar alltså data om miljontals kunder i Europa och deras energibolag. Det ställer väldigt höga krav på Håkan och hans kollegor, eftersom energibolagen måste känna sig trygga med att datan hanteras på ett säkert och ansvarsfullt sätt. Att ta fram hållbara och ramstarka avtal är med andra ord viktigt. Och där får Eliq sedan 2016 hjälp av affärsjuristbyrån Fondia.

”Jansson & Norin, som Fondia hette på den tiden, var precis som vi baserade i Göteborg. Jag hade en gammal klasskompis som jobbade där, och vi på Eliq fick ett intryck av att de var nischade mot startups.”

Fondia började med att fram mjukvarutjänstavtal med stora bolag, SLA-avtal och kontrakt med energibolag. Och att de förberedde Eliqs aktieägaravtal på engelska visade sig vara en god investering när bolaget började växa.

”Aktieägaravtalen var ett stort jobb, vilket gav oss en ny struktur för att kunna växa med internationella investerare. Och det har vi stor glädje av nu”, säger Håkan Ludvigson som inte var sen att haka på när Fondia härom året erbjöd en LDaaS-tjänst (Legal Department as a Service), en prenumeration på juridiska tjänster som viktas efter kundens behov.

Vi får fler timmar för pengarna

Fastpris bra för båda parter

”Vi skriver nya kundavtal hela tiden och kände att vi lika gärna kunde köra på fast pris. I och med att vi hanterar stora mängder kunduppgifter är allt som kopplas till GDPR och anonymisering av data väldigt reglerat i komplexa avtal. Där upplever jag att vi har fått väldigt bra hjälp från Fondia. Våra motparter har några hundra miljarder på balansräkningen, då är det bra att ha en stark affärsjuridisk partner som har det kunnande som krävs på vår sida”, säger Håkan Ludvigsson och fortsätter:

”Att köra det juridiska för ett fast pris är en win-win, vi förbinder oss till ett visst antal timmar så att Fondia enklare kan planera. Vi får fler timmar för pengarna, och kan ringa vår jurist och bolla utan att det automatiskt blir en faktura som ska godkännas, Det passar oss jättebra.”

Juridiska lösningar för startups till ett förmånligt pris – läs mer här!

Läs mer