Sök

"Hemester" i Sverige – ny tjänst ska utmana jättarna

Booking SwedenBokningsplattform

Björn Mortensen är vd för Bookingsweden.se Foto: Pressbild/Skärmdump

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Björn Mortensen lanserar en lokal bokningssajt för hotell och stugor i Sverige.

Centrumutvecklaren Björn Mortensen är mest känd för sin röst. Bland annat är han speaker på den populära tävlingen Iron man i Kalmar men han har också knäckt extra som speaker i fotbolls-VM vid kvartsfinalen mellan Sverige och England 2018.

Nu har han sadlat om till entreprenör. Planen? Att genom en ny svensk bokningssajt utmana jättar som Booking.com och Hotels.com.

”De plockade ut 1,8 miljarder kronor i provision på hotellnätter i Sverige under 2018 enligt en undersökning från Hui Research. Så marknaden är enorm”, säger Björn Mortensen till Breakit.

Han vill konkurrera med lokalt innehåll och fokus på den svenska marknaden. Affärsidén går ut på att köpa upp rum från olika hotell och vandrarhem i Sverige och sedan sälja dem till kunder via sajten. Hotellen får betalt för rummen men ger bokningssajten en procentandel i provision. 

Björn Mortensen siktar på att ta 2 procent av marknaden 2021. 

Näringslivstopp i grundarteamet

Bakom sajten, som har fått namnet bookingsweden.se, står, förutom Björn Mortensen också Göran Näsholm. Han har tidigare varit koncenchef i industribolaget Ahlsell. Kalmarborna Per Bergstrand, Tomas Karlsson, Mats Olsén och Martin Holm som har olika bakgrund inom näringslivet, är också med på tåget.

Förutom möjligheten att boka boende via sajten kommer man att satsa på innehåll om svenska turistmål. Målgruppen är svenskar som vill resa inom landet.

”Vi har planer på att skala upp bolaget i framtiden och har köpt domäner i flera andra europeiska länder. Men då vill vi göra det med lokalt innehåll även där.”

Hur ska ni kunna utmanina jättar som Booking.com och Hotels.com?

”Vi tror verkligen inte att vi kan det eftersom de är globala spelare. Men vi ska bli så bra på Sverige så att andra svenska företag vill alliera sig med oss och på så sätt ska vi ta marknadsandelar här.”

Enligt Hui research omsatte hotellmarknaden i Sverige 45,7 miljarder kronor förra året. 

Läs mer