Sök

Clas Ohlsons tappade online förra månaden

Clas Ohlsone-handel

Lotta Lyrå, vd Clas Ohlson. Foto: Press

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Uppgraderade onlineplattformen

Hemfixarkedjan Clas Ohlsons totala försäljning minskade med 1 procent i oktober jämfört med föregående år. Försäljningen online påverkades av en uppgradering av e-handelsplattformen och minskade med 8 procent.

Den totala försäljningen uppgick till 744 miljoner kronor (755), vilket motsvarade en organisk minskning om 1 procent jämfört med föregående år. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta minskade med 1 procent.

Uppgraderade för att förbereda inför julhandeln

För de nordiska länderna ökade försäljningen med 1 procent, vilket motsvarade en organisk ökning om 2 procent. Försäljningen online minskade med 8 procent till 37 miljoner kronor (40) och påverkades under månaden av en planerad uppgradering av e-handelsplattformen i mitten av oktober som tillfälligt medförde minskad trafik till sajten.

Tidpunkten för uppdateringen valdes för att ge bästa möjliga förutsättningar för de viktiga försäljningsmånaderna november och december. Uppgraderingen ger en förbättrad kundupplevelse i såväl mobil, platta som dator, samt en mer skalbar plattform som möjliggör en snabbare utvecklingstakt, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Läs mer