Sök

Den digitala skillnaden mellan män och kvinnor börjar tidigt

programmeringJämställdhet

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

Kodning på schemat i skolan är en nödvändighet om vi vill bryta mansdominansen i techindustrin.

Före helgerna genomförde Inizio, som jag är partner i, en undersökning åt Aftonbladet och Telia om barns skärmtid. Skärmtid är alltså den tid som våra barn tillbringar med datorn, luren och paddan. 1382 intervjuer genomfördes med föräldrar och målet var att förstå hur yngsta barnet använder olika skärmar och vad deras föräldrar tycker om detta.

Jag brukar jämföra den digitala revolutionen i dag med den sexuella revolutionen på 50- och 60-talet. Bägge revolutionerna omformulerade vad det är att vara människa och hur en människa ska umgås med andra människor. Den sexuella revolutionen innebar att vi gick från några partners under en livstid till betydligt fler.

Den digitala revolutionen skiljer sig från den sexuella i det att 40-talisternas föräldrar trots allt hade haft sex några gånger. Den smarta telefon som kom för 8 år sedan är en lika stor revolution för alla, vuxna som barn. Det finns följaktligen noll tidigare erfarenhet att bygga på när det gäller digitala vanor. Rapporten slår fast mycket som är tämligen förväntat.

Paddan är de yngsta barnens (upp till 2 år) bästa vän. 43 procent har tillgång till padda före två år fyllda. 63 procent är siffran mellan 3 och 5 år. I samma kategori (3-5 år) spenderar hela 82 procent tid framför en skärm varje dag.

Vi föräldrar har dålig samvete när vi tänker på tiden våra barn tillbringar framför skärmen, men det är ett övergående fenomen. Ju äldre barnen blir desto mindre oroar vi oss.

Betydligt mer intressant är skillnaden mellan pojkar och flickor. 41 procent av tjejerna föredrar smarta telefoner, 29 procent av killarna använder datorer. Bara 13 procent av tjejerna använder en dator. Surfplattan däremot är lika vanlig bland pojkar och flickor.

Killar gillar att spela, 33 procent har en egen konsol, bara 18 procent av tjejerna har samma sak. 46 procent av tjejerna uppskattar sociala medier, samma siffra för killar är 29 procent. 64 procent av killarna spelar spel. Tjejerna spelar också, men bara 48 procent. Vuxna bråkar ofta med sina barn om tiden de små tillbringar framför olika skärmar, men mellan föräldrarna blir det ganska sällan bråk, trots att många hävdar att vuxna tittar i sin mobil var sjätte minut.

Det intressanta är förstås vad detta kommer att leda till i framtiden. Alla som någon gång besökt ett techevent vet att det är 80 procent killar både på scen och i publiken. Samma manliga övervikt hittar vi bland de anställda på Google, 70 procent är män, Facebook 68 procent män och Apple 70 procent män.

När persondatorn brejkade 1984 ansågs den främst vara en leksak för unga män. Kanske för att den skapades av unga män för att imponera på andra unga män. Undersökningen om barns skärmtid visar att skillnaden mellan pojkar och flickor består.

Vill vi bryta denna utveckling anser jag det självklart att vi ska införa kodning som ett ämne på schemat i grundskolan. Vi måste också tvinga våra söner att hänga mer på Instagram och tvinga våra döttrar att skriva mer på tangentbordet på datorn. Apple och Facebook erbjuder i dag anställda kvinnor möjligheten att frysa sina ägg. Det är säkert smart om man vill rekrytera de bästa kvinnorna, men om vi vill vända utvecklingen måste vi börja mycket tidigare.

Läs mer