Sök

Daniel Eks råd till Karl-Johan Persson: H&M måste välja väg

SpotifyH&M

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Spotify-grundaren erbjuder klädjätten råd.

De senaste åren har Spotify vuxit till ett enormt bolag med över 100 miljoner betalande kunder. Företaget har revolutionerat musikindustrin, och är idag noterat på börsen i New York. 

Samtidigt har en annan, lite äldre, svensk stolthet haft det desto kämpigare. Klädjätten H&M har brottats med stora lager, vikande försäljning och en aktiekurs som stundtals pressats.

I podcasten "Invest like the best" gör Spotifys vd och grundare nu en av få intervjuer – och där ger han något oväntat H&M:s vd Karl-Johan Persson råd.

Daniel Ek förklarar i podcasten att han tror att det bara kommer att finnas två vinnare i dagens globaliserade värld. De företag som kan skala på en global nivå (som Spotify) eller de som gör smala nischade produkter.

De som hamnar mittemellan kommer att krossas.

Och här kommer den svenska klädjätten H&M in i bilden. 

Ek menar att eftersom H&M äger hela distributionskedjan, de tillverkar sina egna kläder och äger butikerna som de säljs i, så kommer de aldrig lyckas skala på en global nivå.

"Om de frågade mig, vilket de inte har gjort, men om de gjorde det, skulle jag säga att de får ge upp antingen det ena eller det andra", säger Ek i podcasten.

Han pekar bland annat på att den klädmarknad som H&M riktar in sig på sannolikt är en marknad värd flera biljoner dollar, men att H&M bara når en mycket liten del av denna.

"Jag skulle säga att försöka äga all distribution och ha det vertikalt integrerat – det kommer inte gå att skala." 

Han fortsätter:

"Antingen fokuserar de bara på att skapa bra kläder – men då kan de förmodligen inte bara sälja dem i deras egna butiker, eller så måste de satsa allt på distribution – och då måste de ta in andra märken i sina butiker." 

Läs mer