Sök

Wheels vill få dig att dumpa elsparkcykeln – lanserar i Stockholm

WheelsTransport

Axel Lindnér är Europachef för Wheels. Foto: Pressbilder.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Kommer detta att funka? Nu rullar Wheels från Kalifornien in i Stockholm – med eldrivna minicyklar utan trampor.

Investerare och riskkapitalister fullkomligen öser in pengar i vad som numera brukar kallas "micromobility".

Hittills har det mest handlat om elsparkcyklar som hyrs via en app. Bara i Stockholm slåss närmare tio aktörer om att få bli den som räddar oss undan en promenad.  

Men nu lanseras en lite annorlunda utmanare. 

Det handlar om Wheels, ett bolag från soliga Kalifornien som ironiskt nog inleder sin Sverige-lansering samtidigt som vårt land sveps in i mörker, slask och minusgrader. 

Kanske är det bara en slump. Kanske finns det en tanke.

"Vi vet att folk kommer fortsätta att använda elsparkcyklarna på vintern, och vi vill erbjuda ett säkrare alternativ", säger Axel Lindnér.

Uber-avhoppare ansvarig

Han är svensk, men har tillbringat de senaste åren hos Uber i USA. Där ansvarade Axel Lindnér bland annat för lanseringen av Jump i Los Angeles. 

Nyligen lämnade han Uber för att istället axla ansvaret för att lansera Wheels i Europa.

Wheels tjänst lanseras i Stockholm inom några dagar. Om det går bra här kan fler svenska städer bli aktuella. 

Tjänsten är väldigt lik de elsparkcyklar som i dag finns på marknaden. Men Wheels, som har tagit in runt 870 miljoner kronor i riskkapital, vill sticka ut med själva fordonen. 

Det handlar om en liten eldriven "cykel", utan trampor. Hjulen är 14 tum, alltså som barncyklar för de allra minsta knattarna. Den ökade säkerhet som Axel Lindnér pratar om ska uppnås genom de större hjulen och en lägre tyngdpunkt för föraren samt möjligheten att använda fötterna som extra balanspunkter.

Dyrare än konkurrenterna

Priset är en annan skillnad. En Wheels-cykel kostar 10 kronor att låsa upp, och sedan 4 kronor per använd minut. En resa på tio minuter kostar således totalt 50 kronor, vilket är dyrare än en sms-biljett hos SL samt de konkurrerande elsparkcyklarna. 

Axel Lindnér hoppas ändå att Stockholmarna ska ta minicyklarna till sina hjärtan. 

"Det är en premiumprodukt. Den är säkrare än elsparkcyklarna och väldigt kul att köra", säger han. 

Själva affärsidén kring de existerande elsparkcyklarna ifrågasätts allt oftare på grund av deras korta livslängd. Wheels uppger att företagets kalkyl per enhet ser bättre ut, men de exakta siffrorna vill man inte gå ut med. 

Lovar bättre hållbarhet

Bolaget har från början kört med utbytbara batterier och utbytbara komponenter på sina cyklar som uppges vara specialgjorda enbart för det egna företaget.

De utbytbara batterierna gör också att bolagets anställda som är ansvariga för att ladda cyklarna inte behöver fylla upp sina skåpbilar med hela cyklar. 

"Det har gått otroligt bra för oss i städer som Los Angeles och San Diego. Livslängden på våra cyklar är betydligt längre än elsparkcyklarnas, och vi har en lägre kostnad för drift än våra konkurrenter", säger Axel Lindnér.

Wheels fordon saknar trampor, men räknas legalt som en cykel enligt Transportstyrelsens regler. Detta eftersom maxhastigheten är satt till 20 kilometer i timmen och motoreffekten inte är mer än 250 watt. 

Läs mer