Sök

Greenely vill växa – värvar från Filippa K och Schibsted

GreenelyEnergi

Anna Noresson och Elina Schüler. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

De ska leda bolagets expansion i Europa.

Energiplattformen Greenely vill utmana traditionella elbolag med sina prenumerationsbaserade elabonnemang. Nu stärker bolaget ledningen genom rekryteringen av en ny finanschef och ny marknadschef. 

Det meddelar Greenely i ett pressmeddelande.

Bolagets nya finanschef heter Anna Noresson och kommer senast från Filippa K där hon hade samma roll. Dessutom tillträder Elina Schüler som marknadschef, en roll som hon tidigare hade på Schibsted-bolaget Tv.nu.

“Greenely är ett otroligt spännande bolag som vill göra livet bättre för sina konsumenter genom att spara pengar och samtidigt spara energi för planetens skull. Bolaget har även bra värderingar vilket jag gillar med Greenely. Jag ser fram emot att etablera Greenely som det starkaste varumärket inom energisektorn i Europa”, säger Elina Schüler i pressmeddelandet.

Greenely uppger att man idag har över 100.000 användare, vilket dock inte är detsamma som personer med elabonnemang genom bolaget. Greenely erbjuder nämligen också en gratis-app där vem som helst kan koppla upp sig för att följa sin elanvändning.

Vill växa internationellt

Fokus för Greenely är nu att expandera i Sverige och internationellt. Bolaget tog nyligen in 26 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Luminar Ventures och Byfounders.

Greenelys omsättning sjönk mellan 2017 och 2018, från 1,7 miljoner kronor till 250.000. Något som har sin grund i att de lämnade en licensmodell där de jobbade med andra elbolag till att bli ett elbolag själva.

Bolaget redovisade en förlust på 7,6 miljoner kronor 2018.

Läs mer