Sök

Paradox Interactive släpper rapport – sämre än förväntat

Paradox InteractiveParadox

Ebba Ljungerud är vd för svenska Paradox Interactive. Foto: Pressbild från Paradox.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Paradox fortsätter att växa. Men både omsättning och resultat blev lägre än vad analytikerna hade förväntat sig.
Trots det stiger aktien på rapporten.

Paradox Interactive ligger bakom spel som Cities Skylines, Stellaris och Imperator: Rome. Med ett börsvärde på närmare 13 miljarder kronor, och hög lönsamhet, sticker Paradox ut bland de svenska datorspelsbolagen. Men de senaste veckorna har aktien fallit. 

Under tisdagsmorgonen släppte bolaget sin färska rapport, som speglar årets tredje kvartal. 

Här är det viktigaste i rapporten:

• Omsättningen landade på 282,6 miljoner kronor, en ökning med 26 procent jämfört med samma period i fjol. Det kan jämföras med analytikernas sammanvägda förväntningar på 313 miljoner kronor, enligt Factset.

• Rörelseresultatet skrivs till 93,1 miljoner kronor, en ökning med 36 procent. Här låg analytikernas förväntningar på 111 miljoner kronor.

Därmed missar Paradox att leva upp till förväntningarna. Men aktiemarknaden reagerar ändå positivt, vilket ska ses mot bakgrund av de senaste veckornas kursfall. Tio minuter efter att rapporten släpptes var aktien upp 4 procent.

Hemlig spelaffär

Rapporten avslöjar också att "ett icke utannonserat externt utvecklat spel" under kvartalet såldes till ett annat bolag för 80 miljoner kronor, vilket innebar en reaförlust på drygt en miljon kronor. 

Skrotade spelprojekt tas även upp i redovisningen över kostnader.

"Under perioden har nedskrivningar gjorts avseende icke-utannonserade internt utvecklade spel, vilket belastar posten med 8,1 miljoner kronor", skriver Paradox i rapporten. 

Ekonomin för datorspelsbolag är svår att förutse, i och med att en stor del av försäljningen ofta bygger på ett fåtal framgångsrika titlar. Paradox försöker aktivt motverka detta genom att satsa hårt på så kallade expansioner och extrainnehåll till redan framgångsrika spel. 

Minskar beroendet 

Under det tredje kvartalet släpptes ett nytt spel, Age of Wonders: Planetfall, utvecklat
av Triumph Studios. Därtill släpptes två så kallade "portningar av expansioner".

Vd:n Ebba Ljungerud skriver i rapporten att bolaget gjort sig allt mindre beroende av enskilda speltitlar. 

"Vår tillväxt av intäkter och vinst drivs av att vi kontinuerligt lägger till nya spel till vår portfölj och bygger vidare på spelen med expansioner under lång tid. Härigenom fördelas också ansvaret för intäktsgenereringen både mellan flera olika spel och mellan grundspel och expansioner, vilket medför att vår tillväxt inte är beroende av någon enstaka spellansering", skriver hon och fortsätter: 

"Det innebär dock inte att tillväxten är jämn från kvartal till kvartal, eller ens från år till år, tvärtom kommer intäktsökningarna stötvis samtidigt som kostnadsökningarna sker mer stabilt i takt med att vi utökar vår kapacitet."

Växer med 15 procent

Sett till årets första nio månader ligger tillväxten för Paradox på 15 procent. Rörelseresultatet under samma period ligger på 310 miljoner kronor, vilket är en ökning med 1 procent. 

Genom Paradox 15-åriga historia har bolaget främst gjort sig känt för sina strategispel. Nyligen avslöjade bolaget att nästa stora släpp inom den nischen blir Crusader Kings III, som ska lanseras under slutet av 2020.

Missa inte den rafflande historien om Paradox födelse: Okända striden i Paradox – den ene blev miljardär (för den andre gick det sådär)

Läs mer