Bestsecret – ett hemligt internetsällskap för modefantaster som nu gör sitt intåg på den svenska marknaden

Breakit - Bestsecret – ett hemligt internetsällskap för modefantaster som nu gör sitt intåg på den svenska marknaden

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Bestsecret.com är ett tyskt modecommunity som bara accepterar nya medlemmar på rekommendation och i mån av plats. Nu expanderar företaget och satsar internationellt i Storbritannien, Schweiz och Sverige.

Christiane Arnscheidt, marknadschef, är på plats för den stora lanseringen i Stockholm den 25 mars. Hon berättar att bolaget har valt att etablera sig i Sverige eftersom svenskar gillar mode.

“Det är en svår marknad att ta sig in på, men vi har ett unikt koncept som vi tror kommer fungera i Sverige".

Det unika ligger i att bara ta in nya medlemmar som rekommenderas av befintliga. I Sverige ska företaget samarbeta med olika partnerföretag, som mobiloperatören Tre, för att få fram den första gruppen medlemmar som sedan ska sprida konceptet.

“Så länge vi gör en bra produkt sprids den sedan från mun till mun. Det är så det har fungerat i Tyskland och Österrike”, säger Christiane Arnscheidt.

Den tyska versionen av klubben har medlemsstopp och kötid. Nya medlemmar kommer bara in när gamla faller i från.

“Ditt medlemskap kan avslutas om du inte köper något. Vi är ett aktivt community och vill ha aktiva medlemmar”, säger Christiane Arnscheidt.

Företaget har eget lager med en miljon varor från över 1000 märken som sträcker sig från Vero Moda till Ralph Lauren, Fendi och Calvin Klein. Hur många medlemmar företaget har är, precis som deras försäljningssiffror, hemligt.

Enligt en artikel på Techcrunch från 2012 fanns det 250.000 medlemmar i Tyskland och företaget värderades till 3 miljarder kronor. Då låg också det belopp som medlemmar var tvungna att spendera på 1400 kronor per år.

Det finns redan flera modecommunites i Sverige, men Christiane Arnscheidt oroas inte av konkurrenter som campadre.se.

“Det är bra att det finns konkurrenter, det visar att det finns en marknad. Vi är tillräckligt unika för att sticka ut”, säger hon.

Den 25 mars på startuphubben Epicenter i Stockholm är det stor lanseringsfest med partnerföretag, bloggare och redan utvalda kunder. Om du inte tillhör den gruppen är det svårt att bli medlem.

“Du måste försöka hitta en medlem och få den personen att bjuda in dig”, förklarar Christiane Arnscheidt.

De flesta communities och affärer vill ha så många medlemmar och kunder som möjligt, varför vill inte ni det?

“Ja, det är lite annorlunda. Alla andra vill växa så mycket som möjligt, så snabbt som möjligt. Det är inte vårt fokus. Vi vill ha bra relationer med våra partnerföretag för att kunna erbjuda något exklusivt till våra kunder”, säger Christiane Arnscheidt.

Läs fler artiklar
LÄS MER