E-handelssuccén: ”Svea förstår företagarens villkor”

Svea Bank
E-handelssuccén: ”Svea förstår företagarens villkor”

Bygghemma Group har tagit ett rejält grepp kring e-handeln för möbler, DIY och inredning. På resan har e-handelsbolaget med sig bank- och finansgruppen Svea, som har stöttat i vått och torrt.
”I tillväxtfasen är det extra viktigt att ha en lyhörd och engagerad bankpartner som verkligen förstår våra behov”, säger Bygghemmas COO Mikael Olander.

Målet var tydligt redan från början: Att bli den dominerande renodlade e-handlaren inom hemförbättringssegmentet. Sedan Bygghemma.se grundades 2011 har planen uppfyllts med råge, genom lika delar organisk tillväxt och strategiska förvärv.

Från 200 miljoner kronor i omsättning 2011, sålde  Bygghemma Group möbler, DIY och inredningsprodukter för hela 5 miljarder kronor under 2018.

I e-handelns uppbyggnadsfas i början av 00-talet var det böcker och hemelektronik som gick bäst på nätet. Men de senaste fem åren har möbler och inredning sett en kraftig ökning. 

Vi såg siffrorna 2011 och kunde inte begripa varför segmentet låg så pass lågt

”Vi såg siffrorna 2011 och kunde inte begripa varför segmentet låg så pass lågt”, säger Mikael Olander, COO på Bygghemma Group. 

”Egentligen är det ju stora och krångliga produkter till hemmet som man tjänar mest på att beställa över nätet. Hemleverans blir extra värdefullt eftersom det är så tidsbesparande. I dag står e-handel för ca 10 procent av handelns totala omsättning i Sverige.”

Finansiell partner

Med så många varumärken, samt näst intill oändligt breda sortiment och komplexa leveranser och returer, en flora av betallösningar och finansieringsupplägg, säger Mikael Olander att det vore övermäktigt att hantera hela den processen internt. Därför har man under flera år använt sig av Svea som partner.

”Svea sköter betalningarna och hanterar kreditbedömningar av våra kunder. Därefter äger de kundfordran. Det besparar oss mycket huvudvärk och vi kan fokusera på kärnaffären.”, säger han.

Kom igång med digital försäljning och e-handel till dina kunder

Man måste hela tiden kunna känna sig trygg med sajten och betalningslösningen

”I våra butiker är det ganska höga ordervärden, så det är extra viktigt att kunden känner sig trygg vid betalningen. Det gör att vi är måna om att våra partners har egna starka varumärken. Man måste hela tiden kunna känna sig trygg med sajten och betalningslösningen, och det ska gå enkelt, smidigt och snabbt att handla.”

Vad gör Svea till en bra partner för er?
”De bidrar med en professionalitet som gör att vi känner oss trygga med att lämna kunden i deras händer. Vi gillar att jobba med bolag som har gedigen bakgrund och erfarenhet”.

Mikael Olander poängterar samtidigt att de hårda parametrarna inte ger hela bilden av ett partnerskap.

Naturligtvis spelar även mjuka värden in

Ett tätt samarbete över många år – som dessutom involverar hanteringen av miljardbelopp – kräver någonting mer. 

”Naturligtvis spelar även mjuka värden in. Vi ser Svea som ett bolag med stort engagemang och lyhördhet, vilket har varit extra viktigt i vår kraftiga tillväxtfas. De förstår verkligen företagarens villkor. Dessutom har vi en gemensam målbild och ambition: Att hela tiden bli bättre på det vi gör.”

Lanserar ny digital bank för företagare

För att kunna bli en ännu bättre finansiell partner till företagare, som Bygghemma, lanserar Svea nu en helt ny digital bank för företagare.

“Det finns ett skriande behov av en bra digital företagsbank med en hög nivå av automatisering och self-service, men som också förstår företagarens vardag och kan hjälpa till när det verkligen behövs”, säger Svea Banks vd Victor Ramström.

Surfa in här om du vill läsa mer om Svea Banks storsatsning på en ny helt digital bank för företagare! 

Läs fler artiklar
LÄS MER