Birth Poster-paret: "När vi satsade internationellt lossnade det rejält"

Birth Poster-paret: "När vi satsade internationellt lossnade det rejält"

Gustav och Evelina Westman ligger bakom succén The Birth Poster: "Från början var det mer som en hobby från vår sida."

De enklaste idéerna är de bästa.
Evelina och Gustav Westman vågade hoppa av sina karriärer för att starta eget med den enkla affärsidén att sälja skisser av bebisar till nyblivna föräldrar. Det gick bra, från första stund.

Är en idé för bra för att vara sann så är den inte sann. Så går talesättet, men The Birth Poster är ett undantag. 

Vi tar hissen, en av Stockholms äldsta, upp till Evelina och Gustav Westmans 25 kvadratmeter stora kontor. Stuckaturer och en kakelugn pryder det lilla rummet där Stureplanssvampen syns från fönstret. 

Illustrationer visade sig vara en toppenidé.

The Birth Poster är ett startup-företag utan lager, litet behov av anställda och god marginal. Det har inte heller behövt ta in riskkapital för att växa till en mångmiljonomsättning. Från noll till 18 miljoner på fyra år (2017) är beviset på att de enklaste idéerna är de bästa. 

Kunderna, företrädesvis föräldrar, skriver in sitt barns födelsevikt, längd och namn och väljer mellan tio skisser, stiliserade pennteckningar. Sedan levereras en inramad affisch med bebisillustrationen i skala 1:1 direkt på föräldrarnas dörrmatta.

Det är print on-demand och har inte kostat oss många kronor att starta upp

"Det är print on-demand och har inte kostat oss många kronor att starta upp. Vi får in pengarna innan vi går i produktion. Och det var när vi började satsa internationellt som det lossnade rejält", säger Gustav Westman.

Nya utmaningar lockade

Paret Westman bytte liv 2013. Enligt Gustav kom Evelina hem en dag och ville göra något annat. Arbetet på konsultbyrån i finansbranschen lockade inte längre. 

"Jag hade precis kommit in i arbetslivet, men trivdes inte", berättar Evelina. "Gustav föreslog då att vi kanske skulle testa den här 'bebisgrejen' som vi pratat om tidigare, så jag började illustrera. Vi satte upp en mängd versioner av bebisteckningar på vår sovrumsvägg tills vi kom fram till en som vi gillade."

Bebisgrejen var också ett test om paret kunde arbeta tillsammans. Livskamrater och unga föräldrar med varsin kompetens – en illustratör och en marknadsförare. Avsluta de ordinarie karriärerna för att våga starta eget.  

Skulle det funka?

Kollegerna på våra arbetsplatser tyckte inte vi var kloka som började sälja posters

"Det fanns en oro kring det och det blev lite av en identitetskris. Kollegerna på våra arbetsplatser tyckte inte vi var kloka som började sälja posters. De förstod inte", säger Evelina. 

Gustav började med att bygga webbplatsen dag och natt parallellt med jobbet som AD i reklambranschen. 

"Vi hade ingen aning om det skulle bära. Från början var det mer som en hobby från vår sida. Till slut lyckades vi släppa en färdig hemsida och det visade sig vara en unikt bra idé", säger han.

Läs fler entreprenörsberättelser från Tre Företag här

Finns i över 60 länder

Fem år senare säljer The Birth Poster i över 60 länder och får in drygt 100 beställningar varje dag. I Sverige har affischerna sålt mest, där efter är Australien och Danmark de två största marknaderna samtidigt som Tyskland och USA är på frammarsch.

Verksamheten är automatiserad, men från början gjordes det mesta manuellt. Nästan varje dag åkte de till tryckeriet i närförorten Gröndal efter arbetstid, hämtade posters, satte sig i vardagsrummet i Fredhäll och packade med kartonger från golv till tak. På morgnarna gick de med två sopsäckar var till den lokala tobaksbutiken för att skanna paketen.

"De var så irriterade på oss för vi stod och skannade paket i en halvtimme varje morgon Det var en charmig tid som är härlig att tänka tillbaka på", minns Evelina.

Kundnöjdhet är alltid i fokus

The Birth Poster prioriterar sina kunder vilket skapat lågt missnöje och toppbetyg i kundnöjdhet. Med en storytelling-strategi använder företaget sin stora närvaro i sociala medier för att bygga engagemang. Evelina och Gustav är entusiastiska när de berättar om idéer och lösningar de använt eller planerar att sätta i gång med The Birth Poster som nav. Idéer saknas inte.

Affärsmän blir man på köpet när verksamheten växer

"Vi är kreatörer i första hand som skapat en verksamhet baserat på kreativitet både i produkterna och i det digitala, affärsmän blir man på köpet när verksamheten växer. Där kan vi bli bättre, men viktigast är att vi tänker annorlunda och vågade starta eget", säger de.

Enkel och smidig företagstelefoni för 249 kr i månaden – läs mer här

Läs fler artiklar
LÄS MER