Sök

Stefan Lundell:

Miljardären gav mig ett skitbra råd – nu måste jag sätta ner foten

ApoteaLundells vecka

Pär Svärdson och Stefan Lundell. Foto: TT/Istock

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Breakits Stefan Lundell tvingade Apotea-grundaren att agera startup-coach.

Den manliga bibliotekarien betraktade mig med en road blick.

Så jag var här nu igen, på jakt efter böckerna som ingen annan tycktes intresserad av på det lilla biblioteket i Ljungskile. 

Det var inte konstigt om personalen på biblioteket undrade en aning. Som tafatt och osäker 13-åring hade jag onekligen en fäbless för böcker i en udda nisch. 

För medan de flesta av mina jämnåriga (om de alls läste några böcker) plöjde Stephen King, Maria Gripe och andra storheter så var det en helt annan typ av författare som gjorde mig till stammis på biblioteket.

Ärligt talat har jag glömt namnen på skribenterna men storyn var alltid densamma – så startar du ett framgångsrikt företag.

Bok efter bok tog jag mig igenom för att finna svaret. Det var bara ett stort problem. Jag hade ingen affärsidé. 

Och författarna till den här framgångslitteraturen utgick alltid från att en sådan fanns på plats. Men trots att jag ägnade en löjligt stor del av min vakna tid till att fundera ut affärsidéer som skulle göra mig till en ny Kamprad släppte det aldrig. Snilleblixten infann sig aldrig.

Till slut gav jag upp. Några år senare började jag istället skriva om människorna som gör det på riktigt. Människor som bygger företag i verkliga livet istället för att bara läsa om det i böcker.

Fortfarande när jag dock drömmen om den perfekta affärsidén. Den som ska vända upp och ner på en hel industri. Idén jag ska bygga ett imperium kring.

Med de drömmarna malande i bakhuvudet grabbade jag i veckan tag i en riktig superentreprenör – Pär Svärdson. Mannen som skapat inte ett miljardföretag (Adlibris) utan två (Apotea). Han om någon måste väl veta hur man kläcker ur sig en vass affärsidé?

Både ja och nej, skulle det visa sig. Pär Svärdson funderade över frågan en tiondels sekund och svarade sen ungefär såhär:

“Fundera på vad du är riktigt förbannade över. Vad i din vardag irriterar du dig på. När du kommit fram till det – kom på en lösning på det problemet. Sen har du en bra affärsidé att bygga vidare på”.

Jag tror att han är något på spåret här, Pär Svärdson. Nu gäller det bara att sätta ner foten. Vad är jag mest förbannad på – att det (nästan) alltid saknas toapapper på kontoret eller att jorden är på väg att gå under.

Trevlig helg!

Ps. Missa inte de hetaste ryktena och största snackisarna i Breakits värld – spana in vår nya redaktionella satsning Off the record. Den här veckan avslöjar vi allt vi vet om popsnöret Christer Sandelins hemliga Spotify-miljoner, Isabella Löwengrips husförsäljning och en ny miljardaffär. Om du mot förmodan fortfarande inte har tecknat dig för ett premium-abonnemang så är det dags nu.

Läs mer