Sök

Sålde sin reklambyrå – nu satsar han allt på sin passion

Democratic galleryehandelKONST

Christian Barrett. Foto. Press

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Christian Barrett har lanserat en techsatsning som ska demokratisera fotokonst.

Christian Barrett drev tidigare den prisbelönta kommunikationsbyrån Fanclub i Malmö. I våras sålde han sina 50 procent i bolaget när det köptes upp.

“Jag har funderat på en tid vad jag vill göra. Min stora passion i livet har varit fotografi. Jag har ett fotografikonto på Instagram, Barrettofsweden, och har via det upptäckt att det finns massor av talangfulla fotografer som får massa likes och kommentarer”, säger han.

Han funderade över att alla bara gav bort sitt innehåll till Instagram, utan att tjäna några pengar på det, och det var så hans nya affärsidé uppstod. 

“Jag började fundera på om det inte fanns något sätt att göra en affär av det och samtidigt låta fotograferna tjäna pengar”. 

Resultatet blev Democratic gallery. En slags blandning mellan ett digitalt galleri och en e-handel. Den demokratiska biten består i att 70 personer får rösta fram vilka fotografier som ska tryckas och säljas. 

“Vi hittar bilder vi tycker är fina och sedan röstar de här personerna, som är utspridda runt om i världen. De är våra kuratorer”, säger Christian Barrett. 

Vill komma bort från det elitistiska

När ett vinnande fotografi utsetts sker resten av processen helt digitalt. Fotografen signar upp sig i ett system som Democratic gallery har byggt och laddar upp bilden högupplöst. 

Sedan går den till tryck och fotografen kopplas ihop med e-handeln. Där kan hen sedan följa hur försäljningen går. 

Democratic gallery tar 80 procent och fotografen får resterande summa. 

Idag har bolaget 140 motiv från 58 fotografer över hela världen i sitt galleri. Man har lanserat en egen hashtag #democraticgallery, som fotografer kan använda för att bli upptäckta. 

“Det är härligt med den internationella community-känslan i det här. Hela tanken är att det ska vara tillgängligt och inkluderande, inte elitistiskt. Vem som helst ska kunna bli publicerad om man vinner”, säger Christian Barrett.

Satsar med Felix Sandman

Hittills har bolaget enbart gjort en mjuklansering där man mest testat produkten. Nu satsar man hårt och tar bland annat hjälp av influencers. Först ut är sångaren och skådisen Felix Sandman som ska låta sina följare rösta på olika fotografier. 

Redan innan lansering fick bolaget in 7 miljoner i riskkapital, pengar som bland annat använts till att bygga plattformen.

“Jag satte ihop en pitchdeck på detta och började presentera den i maj 2018. jag träffade lite olika människor som jag haft kontakt med under min karriär, och det visade sig vara lätt att ta in kapital. Det var många som gillade skalbarheten och det sympatiska i affärsidén”, säger han. 

Till hösten är målet att nå breakeven. På lång sikt siktar Christian Barret högre. 

“Det långsiktiga målet är att demokratisera tryckt fotokonst globalt”, säger han.

Läs mer