Bambuser börjar samarbeta med Lyko – rusar på börsen

Bambuser Lyko e-handel
Bambuser börjar samarbeta med Lyko – rusar på börsen

Maryam Ghahremani. Foto: Press/Richard Frantzén.

Towe Boström

Reporter

Lyfter på nytt samarbete.

För några år sedan var livevideotjänsten Bambuser en klart lysande stjärna på den svenska techscenen. Stjärnglansen har dock bleknat i takt med att konkurrerande jättar som Facebook kontrat med egna lösningar. Under förra året vinstvarnade Bambuser och kort därefter lämnade bolagets vd Hans Eriksson sin post.

Men skam den som ger sig. Bambuser svängde nyligen om för att istället satsa på en ny livetjänst inom e-handel. Det handlar om live video shopping där handlare kan sälja sina produkter genom direktsänd video, exempelvis via samarbeten med influencers. Alltså flytta shoppingen från sociala medier till företagens egna kanaler och hemsidor.   

Na-kd, Monki och Bianca Ingrossos skönhetsmärke Caia är redan på Bambusers kundlista  – och nu hoppar även e-handelsjätten Lyko på konceptet. 

Beskedet om det nya samarbetet fick Bambusers aktiekurs att skjuta i höjden och aktien rusade med över 20 procent. Under den senaste månaden har aktiekursen ökat med över 127 procent.

Maryam Ghahremani är vd på Bambuser.

”Vi är glada och stolta över att kunna locka ännu ett starkt varumärke till vår växande kundportfölj och på så vis bekräfta potentialen i vår Live Video Shopping som är först i sitt slag på den europeiska marknaden”, säger Maryam Ghahremani. 

Läs fler artiklar
LÄS MER