Emanuel Karlsten

Grafen som visar hur mediehusen blöder pappersprenumeranter

Grafen som visar hur mediehusen blöder pappersprenumeranter

Emanuel Karlsten

Krönikör

Svenskarna och internet är publicerad. Mediepodden har djupdykt i rådatan, bortom de uppenbara analyserna.
Där hittade vi nya mönster som gör nya trender mer begripliga.

De går att sammanfatta som att de yngsta tycks försvinna – från alla kanaler.

Men framför allt ser vi flera intressanta medietrender. Som TV:s starka ras - men hur de ändå dominerar. Eller varför podden inte är så liten som rapporten ger sken av. Vi återkommer till det.

Låt oss först titta på Internetsstiftelsen besvärande graf över antalet svenskar som betalar för en dagstidning. Under de senaste åren ser det ut att gå brant utför – detta alltså under samma period som samtliga svenska tidningar satsat hårdare än någonsin på digitala prenumerationer. Hur är det möjligt?

Vi grävde bakom siffrorna och hittade ett mer begripligt mönster. Där ser vi att digitala prenumerationer går upp, tripplats i mängd under fyra år – men från låga nivåer. Vi ser också att det kombinerade prenumerationen, print och digitalt, går upp, men blygsamt, på fyra år. 

Men nettosiffran, enbart digitalt + papper och digitalt, är stadigt uppåtgående.

Samtidigt är Internetstiftelsens graf viktig eftersom den visar hur våra mediehus blöder så många pappersprenumerationer att de ändå inte lyckas hämta in tappet med digitala eller semidigitala prenumeranter. Det blir ytterligare bevis på att krisen för mediehusen är långt ifrån över. Vi kommer kunna fortsätta räkna med många nedskärningar och nedläggningar.

Mediepodden har också analyserat vad vi tittar, läser och lyssnar på – och tittat på både åldersdata och veckodata, vilket ger en mer rättvis bild över användningen.

Genom att titta på åldersdata ser vi till exempel att podden, trots att den på totalen är det minst lyssnade ljudmediet, dominerar för första gången i två ålderskategorier - 16-25 och 26-35 år. 

I alla andra åldrar är samtliga övriga ljudmedier mer intressanta, och radioapparaten starkast.

Du hör mer analyser om detta i Mediepodden, tillsammans med fokus på både böcker, play och mer ljud.

Vi intervjuar också chefen bakom beslutet att lägga ner P3:s program och styra om hela ungdomssatsningen: Varför satsar de inte helt på poddar när det är så uppenbart deras största plattform? Cajsa Lindberg förklarar i en längre intervju.

Du lyssnar på Mediepodden här:

 

Läs fler artiklar
LÄS MER