Sök

De körde tre varv runt jorden varje månad – nu ska Städarna ställa om

Breakit Impact ChallengeClimate tech

Carin Roeraade

Carin Roeraade

Impact-ansvarig

Går från hållbarhetsarbete till "självklarhetsarbete".

Företaget Städarna är med i Breakit Impact Challenge, och direkt när den första utmaningen drog igång gjorde de en rätt jobbig upptäckt.

"När vi började kartlägga våra resor insåg vi att vi totalt körde drygt tre varv runt jorden, varje månad. Det kanske inte är så mycket jämfört med stora transportbolag, men det är ändå alldeles för mycket", berättar Jenny Berg, projektledare för Städarnas hållbarhetsarbete. 

"Framförallt insåg vi att vi kan göra något åt det", säger Lukaz Berg, vice vd och medgrundare.

"Under en vanlig arbetsdag har våra medarbetare många men korta städinsatser, säger han.

"Det innebär att de kör runt mycket."

Har halverat antalet mil i bil

Nu har de dragit igång ett enormt schemaläggningsarbete som innebär att medarbetare får uppdrag som ligger närmare deras eget hem och som ligger nära varandra. Tanken är att det ska göra att restiderna blir kortare, arbetsdagarna lugnare och också göra det lättare att använda andra färdmedel som elcyklar, elscootrar och kollektivtrafik.

"Det är ett stort planeringsarbete och för våra kunder kan det innebära att de får byta medarbetare och tid för städning men det har fallit väl ut", säger Lukaz Berg.

Arbetet med ny typ av schemaläggning har påbörjats i alla städer där företaget är aktivt men än så länge har det bara rullats ut live som ett pilotprojekt i Motala.

Resultatet?

"Vi har halverat antal mil i bil, minskat de totala restiderna och bara tappat en kund. Alla andra har helt accepterat förändringarna när vi berättat att det är en del av vårt hållbarhetsarbete."

Även personalen drar nytta av arbetet. 

"Det blir inte samma stress i vardagen för personalen som tidigare behövt sitta i bilköer. istället kan de ha 5-10 min mellan kunderna vilket skapar en betydligt lugnare dag", säger Lukaz Berg.

"De tycker även det är roligt att röra på sig!"

Från hållbarhet till självklarhet

Städarna är idag Sveriges tredje största hemservice-företag och anställer många unga människor, även i seniora roller och Lukaz beskriver hur viktigt hållbarhet är internt. 

"Jämfört med andra koncerner är vi en väldigt ung organisation och de här frågorna är jäkligt viktiga och helt självklara för våra medarbetare. Jag är född 1985, men vi har många 90-talister och de ser det som en självklarhet att arbeta klimatsmart."

Företaget har, inspirerat av Breakit Impact Challenge, därför bestämt sig för en helt ny strategi.

"Vi vill vara en schysst arbetsgivare och vi vill ha ett starkt hållbarhetsarbete, men då kände vi att va fasen, det har vi haft sen dag 1. Det borde ju vara en självklarhet", säger Lukaz Berg.

"Vi skrotade därför ordet hållbarhet och har nu istället ett självklarhetsarbete och en självklarhetspolicy."

En stor del i deras självklarhetsarbete är att byta ut de bilar de använder till elbilar. En ganska dyr omställning och Lukaz berättar att han träffade en bilförsäljare som hade följande lösning: 

"Köp en elbil, ta en bild på den, så ser det ut som ni kör hållbart"

Det lirade dock absolut inte med deras självklarhetspolicy. 

"Inte alls självklart", säger Lukaz Berg och skrattar. 

Istället söker Städarna stöd via länsstyrelsens initiativ Klimatklivet och på lång sikt har de beräknat att det faktiskt kommer bli lönsamt med inköp av elbilar. 

"Det är så få som kopplar att vara hållbar på riktigt även innebär ökad lönsamhet. Visst, det är dyrt att köpa elbilar, men när vi ser över schemaläggningen, minskar våra restider och antal mil i bil blir det tydligt att vi både gjort en stor insats för miljön och ökat vår lönsamhet."

 

 

Läs mer