Sök

Storägaren om försäljningen av Cornershop till Uber: "Varit ett sjukt äventyr"

CreandumCornershopmat

Oskar Hjertonsson, grundare och vd på Cornershop och Carl Fritjofsson, partner på Creandum. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Creandum var en av de första investerarna i Cornershop.

Det svenska riskkapitalbolaget Creandum var en av de första investerarna i Oskar Hjertonssons matbudstjänst Cornershop. Redan i början av 2016 investerade fonden i det startupen och när affären med amerikanska Uber nu är officiell – så jublar storägaren. 

“Det har varit ett sjukt äventyr för oss på Creandum, men så är det i startup-världen”, säger Carl Fritjofsson som är partner på riskkapitalbolaget.

Konkurrensmyndigheten i Mexiko måste godkänna affären innan allt är helt klart. Om affären går igenom så innebär det att Uber blir majoritetsägare i bolaget. Carl Fritjofsson vill däremot inte avslöja hur stor andel Creandum hade varken före eller efter affären.

Han vill inte heller säga hur den här affären står sig i förhållande till den stoppade affären med matvarukedjan Walmart – mer än det kryptiska svaret;

“Att Walmart-affären föll isär var inte det sämsta som kunde hända oss.”

Oskar Hjertonsson har tidigare varit med och grundat startupen Needish som han sålde till Groupon 2010. Hjertonsson har därmed varit med som entreprenör ett tag, även om han inte har varit ett hushållsnamn hemma i Sverige.

Creandum kom i kontakt med den svenske entreprenören när han bodde i San Francisco och i början drev Cornershop därifrån. Att fonden skulle investera då var inte helt självklart berättar Carl Fritjofsson.

“Creandum följde honom och blev imponerade över hur han hade lyckats växa det här bolaget. När det väl var dags för en runda så hade Creandum en position där vi kunde investera”, säger han och fortsätter.

“Det fanns en del frågetecken, dels för att de var baserade i central- och sydamerika där Creandum inte har varit verksamma. Det är också en operationellt komplex verksamhet. Men vi på Creandum imponerades över att de redan i ett tidigt skede hade börjat bygga digitala verktyg för att analysera och förstå den operativa verksamheten. Det var framförallt det som fick Creandum att investera.”

När Cornershops uppmärksammade affär med Walmart fallerade i början av sommaren var det säkerligen många som fällde en sympatisk tår med grundarna och de investerare som gick miste om miljardaffären. Någon längre tid för sorg fanns det däremot inte enligt Carl Fritjofsson.

“Så fort det blev klart att den affären inte genomfördes så fanns det ett ganska stort intresse för det här bolaget från marknaden. I den här regionen är det tydligt att Cornershop är en stor framgång. Det är ett av de primära sätten som folk idag får sina matvaror. Så det var många som visade intresse.”

Vad innebär det för Cornershop att få Uber som ägare?

Det är en enorm styrka att få den typen av finansiella muskler. Det är en konkurrensfördel som är svår att få när man står på egna ben. Nu får man potentiellt genom Uber en direkt kanal till deras miljoner användare.”

Läs mer